امتیاز عکس: بی بی سی

فرخنده: شاه چارلز سوم روز سه‌شنبه در اقامتگاه کلارنس هاوس میزبان اعضای تیم ملی کریکت زنان افغانستان شد؛ ورزشکارانی که پس از ممنوعیت ورزش زنان از سوی طالبان، افغانستان را ترک کرده‌اند و اکنون در تبعید برای حفظ هویت ورزشی و ادامه فعالیت حرفه‌ای خود تلاش می‌کنند.

بر اساس اعلام کاخ سلطنتی بریتانیا، پادشاه بریتانیا در این دیدار با شماری از بازیکنان تیم ملی کریکت زنان افغانستان گفت‌وگو کرده و روایت‌های آنان از مهاجرت اجباری و ادامه زندگی ورزشی در خارج از کشور را شنیده است.

تیم ملی کریکت زنان افغانستان در سال ۲۰۱۰ و در دوران جمهوری تشکیل شد، اما پس از بازگشت طالبان به قدرت و اعمال محدودیت‌های گسترده علیه زنان، جایگاه رسمی خود را از دست داد. طالبان در سال‌های اخیر زنان و دختران را از ورزش، آموزش، کار و بسیاری از عرصه‌های عمومی محروم کرده‌اند؛ محدودیت‌هایی که شماری از نهادهای حقوق بشری از آن به عنوان «آپارتاید جنسیتی» یاد می‌کنند.

اعضای این تیم که اکنون در کشورهای مختلف به عنوان پناهنده زندگی می‌کنند، به‌صورت غیررسمی در باشگاه‌های محلی فعالیت دارند و هم‌زمان برای به‌رسمیت شناخته‌شدن دوباره تیم ملی زنان افغانستان تلاش می‌کنند.

این دیدار در حالی برگزار شده است که زنان و دختران در افغانستان همچنان با محدودیت‌های گسترده در زمینه آموزش، اشتغال و فعالیت‌های ورزشی روبه‌رو هستند.

تیم‌های ملی کریکت و فوتبال زنان افغانستان در سال‌های اخیر به نمادی از مقاومت زنان افغانستان در برابر محدودیت‌ها تبدیل شده‌اند؛ زنانی که حتی در تبعید نیز برای حق بازی، حضور و دیده‌شدن به تلاش خود ادامه می‌دهند.

در همین حال، تیم کریکت زنان پناهجوی افغانستان روز دوشنبه رقابت‌های بیست‌آوره خود را در بریتانیا آغاز کرده است. این برنامه به دعوت هیئت کریکت انگلستان و ولز و با هدف حمایت از بازیکنان این تیم برگزار می‌شود.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *