بیشتر قربانیان در پس‌لرزه‌ها کشته شده اند و زنان اجازه نداشتند از خانه بیرون شوند.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشیین ریاست جمهوری افغانستان در صفحه رسمی اکس خود نوشته، کسی از هرات گفت: تعداد زنانی که در زلزلهٔ هرات جان داده اند، بیشتر از مردان است.
حکومت‌داری طالبانی طوری سازمان یافته است که حتا در فاجعه‌های طبیعی هم باید آ‌‌‌پارتاید جنسیتی آشکار باشد. بیشتر قربانیان در پس‌لرزه‌ها کشته شده اند و زنان اجازه نداشتند از خانه بیرون شوند.

گزارش تازه که خبرگزاری خامه پرس در باره زلزله هرات نشر کرده است گفته شده زنان آواره در هرات پس از زمین لرزه های مرگبار دچار شوک عصبی شده اند.

یکی از کارمندان نهاد‌های کمک رسان در ولایت هرات در صحبت با این رسانه گفته وضعیت آوارگان و آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌های مرگبار در هرات وخیم است. به گفته‌ی او، اکثر قربانیان این رویداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد که هنوز با شوک ناشی از این رویداد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در گزارش گفته شده زنان از لحاظ روانی و صحی وضعیت بدی دارند چون بیشتر خانم‌های حامله به دلیل شوک‌های عصبی و عدم دسترسی به خدمات صحی طفل‌های شان را از دست داده‌اند.

به گفته منبع، گیرماندن عزیزان، از دست دادن اعضای خانواده‌، ویرانی خانه و وحشت زلزله باعث شده تا زنان شوک عصبی را تجربه کنند.

در همین حال اعضای جنبش پنجره امید می گوید؛ طالبان با کندکاری و بی تفاوتی مسول مرگ صد ها تن اند.
اعضای این جنبش افزوده طالبان به زنان اجازه ندادند که به آسیب دیدگان کمک کنند.
یکی از اعضای این جنبش که خواسته نام و تصویری از او نشر نشود به رسانه ها گفته است زنان میخواستند کمک کنند اما طالبان به آنها اجازه نمی دهند و خودشان نیز به درستی رسیدگی کرده نمی توانند.
این خانم اضافه کرده وقتی زخمی ها را به شفاخانه انتقال می دهند در بخش اکسری و بعضی معاینات پول می گیرند.
این خانم از جامعه جهانی و نهاد های کمک رسان میخواهند دست به کار شوند و برای مردم که همه چیز خود را از دست داده اند کمک کنند.

از سوی هم شماری از زنانی در کابل که شمار آن تقریبا به بیست بانو می رسد کارزار جمع‌آوری کمک‌های انسان دوستانه برای زلزله زده‌گان هرات را آغاز کرده‌ اند، و از مردم و نهادها می‌خواهند که در این حرکت سهم بگیرند.

طبق آخرین آمار، بیش از ۲هزار تن در نتیجه زمین‌لرزه هرات جان خود را از دست داده و حدود ۱۱ هزار نفر نیز از این رویداد متاثر شده‌اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *