سازمان عفو بین‌الملل از بازداشت خودسرانه‌ی پریسا آزاده، فعال حقوق زنان و یکی از زنان معترض از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان روز جمعه، ۲۶ عقرب در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، نوشته است که زنان معترض باید به گونه‌ی فوری و بدون قید و شرط از زندان‌ طالبان آزاد شوند.

عفو بین‌الملل، گفته است: «پریسا آزاده و دیگر فعالان حقوق زنان و صداهای مخالف؛ از جمله منیژه صدیقی، ژولیا پارسی، ندا پروانی و استاد دانشگاه رسول پارسی، باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.»

این سازمان، تاکید کرده که ادامه‌ی محدودیت‌های شدید طالبان و سرکوب غیرقانونی زنان و دختران می‌تواند جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت جنسی باشد.

عفو بین‌المل در ادامه، گفته است که یک میکانیزم مستقل پاسخ‌گویی بین‎المللی برای جمع‌آوری و حفظ شواهد جنایات تحت قوانین بین‌المللی به منظور پاسخ‌گویی مسوولان ایجاد شود.

این در حالی است طالبان هم‌چنان به بازداشت و زندانی‌کردن زنان و دختران معترض در افغانستان ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین مورد پریسا آزاده، یکی از زنان معترض و عضو «جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» از سوی استخبارات طالبان در شهر کابل بازداشت شده است.

منابع می‌گویند که پریسا آزاده صبح روز چهارشنبه، ۲۴ عقرب در منطقه‌ی پل سوخته‌ی شهر کابل از سوی استخبارات طالبان بازداشت و به جای نامعلومی منتقل شده است.
پیش‌تر از پریسا آزاده، طالبان سه زن معترض دیگر را نیز بازداشت و زندانی کرده‌اند.
منیژه صدیقی، ندا پروانی با همسر و کودک چهارساله‌اش و ژولیا پارسی با پسرش افرادی استند که دست‌کم دو ماه است در زندان طالبان به سر می‌برند و تا هنوز از سرنوشت آن‌ها اطلاع در دست نیست.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *