مقر سازمان ملل متحد

فرخنده: سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که فعالیت وزارت موسوم به «امر به معروف» طالبان روی زندگی زنان در افغانستان، تاثیر «تبعیض‌آمیز» گذاشته است.

در این گزارش آمده است که وزارت امر به معروف طالبان در جریان تطبیق «دستورالعمل‌های مورد نظر طالبان» از زور استفاده می‌کنند.

این گزارش که کار وزارت امر به معروف طالبان را از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۴ به بررسی گرفته، چگونگی رفتار کارکنان این اداره و فعالیت این وزارت طالبان را به چالش کشیده است.

ملل متحد در این گزارش می‌گوید که در طی نزدیک به سه سال گذشته، بخش حقوق‌بشر این سازمان دست‌کم یک‌هزارو۳۳ مورد را مستند کرده که در آن کارکنان وزارت امر به معروف طالبان در جریان تطبیق دستورالعمل‌های موردنظر شان، از زور استفاده کرده‌اند.

ملل متحد می‌افزاید که از این میان ۲۰۵ مورد علیه زنان به ثبت رسیده اند که کارمندان وزارت امر معروف طالبان در برابر آنان از زور و خشونت استفاده کرده‌اند.

در گزارش ملل متحد آمده است که هدف وزارت برحال امر بالمعروف طالبان این است تا جامعه افغانستان را مطابق ارزش‌های سازگار با «دیدگاه طالبانی» پابند بسازد.

در گزارش همچنین آمده است که برای دست‌یابی به این هدف، این وزارت طالبان قصد دارد تا مسایل معروف و منکر را «بر اساس تفسیر مقام‌های طالبان از اسلام» تبلیغ و ترویج و همچنین از طریق اداره‌های ولایتی، در سراسر افغانستان تطبیق کند.
ملل متحد می‌گوید:‌ «محدودیت‌ها برای رسانه‌ها، ممنوعیت حضور زنان در فیلم‌ها و همچنان ممنوعیت پخش فیلم‌های منعکس کنندە فرهنگ خارجی و دارای محتوای طنزی، یکی از نخستین محدودیت‌های اِعمال شده توسط وزارت برحال امر معروف طالبان است که از سوی مقام‌های برحال آنان توهین‌آمیز تلقی می‌شوند».

در بخش از گزارش همچنین درباره تطبیق دستورالعمل پیرامون حجاب زنان خبرنگار آمده است که این وزارت به زنان خبرنگار در افغانستان دستور داده‌اند تا «پوشش مورد نظر طالبان» را در جریان فعالیت‌های شان رعایت کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که وزارت امر به معروف به شبکه‌های رادیویی در کنر دستور داده است که از تماس گیرندگان زن و یا از استخدام مجریان زن در برنامه‌ها خودداری کنند؛ محدودیتی که با واکنش‌های تند و جدی نهادهای داخلی و جهانی حامی خبرنگاران و رسانه‌ها مواجه شد.
ملل متحد در این گزارش گفته است که وزارت امر به معروف طالبان در ۳۱ دسمبر سال ۲۰۲۱ دستوری را صادر کرد که بر بنیاد آن زنان افغانستان مکلف هستند تا برای سفر بیش از ۷۸ کیلومتر، محرم شرعی با خود داشته باشند. محرم شرعی در این دستورالمعل بستگان نزدیک به شمول شوهر، پدر، پدرکلان، برادر، پسر بالغ و کاکا مشخص شده است. دستوری که با واکنش‌ شدید شهروندان افغانستان مواجه شد. شماری از این شهروندان می‌گویند زنانی که بی‌سرپرت هستند، برای سفر شان چگونه می‌توانند به گفته طالبان «محرم شرعی» پیدا کنند. با این حال ملل متحد می‌گوید که این دستورالمعل وزارت امر به معروف طالبان از سوی زیردستان طالبان در ولایت‌ها «نقض» شده و آنان این دستور را در کمتر از ۷۸ کیلومتر مسافت، تطبیق کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که بخش حقوق‌بشر یوناما مواردی را مستند کرده است که در آن عملی شدن دستورالمعل وزارت امر به معروف طالبان در پیوند به «پوشش موردنظر طالبان» با شیوه ذکر شده از سوی این وزارت طالبان متفاوت بوده است. ملل متحد می‌گوید شیوه تطبیق این دستورالعمل از سوی کارکنان وزارت امر به معروف طالبان شامل مجازات‌های بدنی زنان نیز می‌شوند.
ملل متحد می‌گوید که بخش حقوق‌بشر این سازمان مواردی را از ماه سپتمبر ۲۰۲۲ به این‌سو مستند کرده است که در آن مسئولان ریاست برحال امر به معروف طالبان دستور تعطیل کار و تجارت تحت رهبری زنان را «خودسرانه» صادر کرده‌اند. در حالی که مقام‌های طالبان همواره گفته‌اند که آنان از تجارت توسط زنان حمایت می‌کنند.
در این گزارش ملل متحد آمده است، در حالی که سخنگوی وزارت صحت عامه زیر اداره طالبان در ۱۸ فبروری ۲۰۲۳ اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای دست‌رسی به ادویه‌های جلوگیری از بارداری وجود ندارد؛ اما بخش حقوق‌بشر یوناما میان ماه‌های فبروری و مارچ ۲۰۲۳ مواردی را مستند کرده است که در آن کارکنان وزارت امر به معروف طالبان در ولایت‌های بلخ و میدان وردک به مراکز صحی محلی به شکل «شفاهی» دستور داده‌اند که برای زنان ادویه‌های برای جلوگیری از بارداری ندهند.
ملل متحد می‌گوید در حالی که وزارت امر به معروف طالبان گفته است دستورالعمل‌های آنان ماهیت مشورتی دارد؛ اما آنان در مورادی با جبر و خشونت خواستند که این دستورالعمل‌ها را بالای مردم تطبیق کنند. این سازمان در این گزارش می‌گوید که کارکنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در برخی موارد، افراد را برای چند ساعت توقیف کرده‌اند و با سلمان‌ها بخاطر تراشیدن ریش مشتریان شان «بدرفتاری» کرده‌اند.

اما ملل متحد در این گزارش می‌گوید که افغانستان به عنوان یک کشور هنوز هم عضویت هفت سند بین‌المللی حقوق‌بشر، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دارد؛ بناً مقام‌های طالبان قانوناً مکلف هستند تا نهایت تلاش خود را برای حفاظت و تحقق حقوق‌بشری زنان، مردان، دختران و پسران که در این کشور زندگی می‌کنند، به خرج دهند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *