عکس: رسانه‌های اجتماعی

شماری از فعالان حقوق زن با راه‌اندازی یک هشتک اعتراضی تحت عنوان «صدای زنان عورت نیست» در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض خود را نسبت به قانون جدید امر به معروف طالبان اعلام کردند.

این حرکت اعتراضی که به صورت خلاقانه با زمزمه اشعار و سروده‌ها همراه بود، به ویژه در واکنش به تصویب قانون اخیر طالبان در زمینه محدودیت‌های حقوق زنان، برگزار شد. معترضان با استفاده از هشتک «صدای زنان عورت نیست»، ویدیوهای اعتراضی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان را نقض آشکار قوانین ملی و بین‌المللی دانستند.

فعالان حقوق زنان تاکید کردند که صدای زنان و صورت آن‌ها «عورت نیست»، و به‌رغم تلاش طالبان برای خاموش کردن صدای زنان، این اعتراضات پیام روشنی به جهانیان می‌دهد که مقاومت زنان افغانستان همچنان ادامه دارد و آن‌ها هرگز تسلیم نخواهند شد.

این اعتراضات به دنبال تصویب قانونی از سوی ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در تاریخ ۲۱ اگست ۲۰۲۴ صورت گرفته است. طبق این قانون، زنان از حضور در اماکن عمومی و بیان آزادانه محروم شده و ملزم به پوشاندن کامل بدن و چهره خود هستند.

تصویب این قانون واکنش‌های شدید و انتقادات بین‌المللی را به همراه داشته است. جورپ بورل، مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، این قانون را «غیرقابل تحمل» خوانده و اظهار داشت که اتحادیه اروپا از این قانون وحشت‌زده شده است.

این تحولات نشان‌دهنده شدت بحران حقوق بشری در افغانستان و ادامه تلاش‌های زنان برای به چالش کشیدن محدودیت‌های جدید است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *