عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرخنده: در آستانه روز جهانی دموکراسی، شهروندان افغانستان از محرومیت کامل از آزادی‌ها به‌ویژه در زمینه حقوق زنان و دختران خبر می‌دهند. به گفته آنان، طالبان تمامی آزادی‌های فردی و اجتماعی را سلب کرده و زنان و دختران را از حقوق اولیه خود، از جمله حق تحصیل، محروم کرده است.

سازمان ملل متحد، ۱۵ سپتامبر را به عنوان روز جهانی دموکراسی معرفی کرده و امسال تمرکز خود را بر نقش هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای حکمرانی خوب قرار داده است. استفان دوجاریک، سخنگوی این سازمان، تأکید کرده که این روز فرصتی برای حمایت از حقوق بشر و تقویت نهادهای پاسخگو است. دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت این روز، به اهمیت تقویت آزادی بیان و حقوق مدنی اشاره کرد.

در افغانستان تحت اداره طالبان، تجلیل از روز جهانی دموکراسی در سایه نقض گسترده حقوق بشر به ویژه علیه زنان و دختران قرار دارد. طبق گزارش‌های یونسکو، بیش از ۱.۴ میلیون دختر از حق آموزش محروم شده‌اند. برخی از دختران افغان با بیان آموزه‌های اسلامی تأکید می‌کنند که مردم حق دارند از آزادی‌ها و حقوق فردی بهره‌مند شوند، اما طالبان حقوق آن‌ها را نادیده گرفته است. حفیظه محب، یک دانشجوی سابق طب، با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها برای دختران می‌گوید: «این وضعیت تمامی آرزوهای ما را نابود کرده است.»

فاضله ریحانی، یک دانش‌آموز افغان نیز اظهار داشت که نبود آزادی و حق تحصیل برای دختران از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی است. او می‌گوید که در سه سال گذشته دختران بالاتر از کلاس ششم نتوانسته‌اند به مدرسه بروند.

تاریخ افغانستان نشان‌دهنده دوره‌هایی از دموکراسی است، اما با بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، تمامی دستاوردهای دموکراتیک و حقوق اساسی مردم افغانستان بار دیگر زیر پا گذاشته شده است.

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *