عکس: یونما

فرخنده: روزا اوتونبایوا، رئیس هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در دیدار اخیرش با محمد یوسف مستری، رئیس اداره زندان‌های طالبان، نسبت به وضعیت زندانیان آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان، ابراز نگرانی کرد. او اعلام کرد که این گروه از زندانیان به خدمات حقوقی کافی دسترسی ندارند و این موضوع نگران‌کننده است.

اوتونبایوا با اشاره به حجم بالای بازداشت‌ها و صدور احکام مجازات درازمدت توسط طالبان، گفت که این مسائل چالش‌های جدی را برای تأمین عدالت کیفری و بهبود شرایط زندان‌ها در افغانستان ایجاد می‌کند. او همچنین تأکید کرد که باید تلاش‌های بیشتری برای حمایت از حقوق زنان زندانی، شامل ارائه کمک‌های حقوقی و تسریع در محاکمه‌ها، انجام شود.

در این دیدار، او از زندان پلچرخی نیز بازدید کرده و از همکاری طالبان برای دسترسی مداوم تیم‌های حقوق بشری به زندان‌ها استقبال کرد. به گفته طالبان، هم‌اکنون حدود ۵۰۰۰ زندانی در این زندان نگهداری می‌شوند که در حال افزایش است.

اوتونبایوا خواستار توجه ویژه به زنان زندانی شد و اظهار داشت که برای حمایت از حقوق آن‌ها در ساختار قضایی، نیاز به اقدامات مؤثر و حمایت‌های انسانی وجود دارد. او گفت: «امیدوارم بتوانیم در زمینه حمایت از حقوق زنان زندانی پیشرفت بیشتری داشته باشیم و تلاش‌های خود را بر روی مقابله با علل ریشه‌ای زندانی‌شدن آن‌ها متمرکز کنیم.»

او همچنین به کاهش حمایت‌های بشردوستانه از سوی نهادهای بین‌المللی به دلیل محدودیت‌های جدید طالبان بر حقوق زنان اشاره کرد. این محدودیت‌ها که تحت عنوان «قانون امر به معروف و نهی از منکر» وضع شده‌اند، بر رفتارها و حقوق شخصی زنان تأثیر منفی گذاشته و از حمایت‌های بشردوستانه جلوگیری می‌کنند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز به وضعیت بحرانی امنیت غذایی در افغانستان اشاره کرده و گزارش داده است که ۱۲.۴ میلیون نفر با ناامنی غذایی «حاد» مواجه هستند. این شرایط به ویژه بر زنان و خانواده‌های آن‌ها تأثیر مضاعف گذاشته و زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

با توجه به شرایط سخت و نگران‌کننده زنان زندانی و وضعیت حقوق بشری در افغانستان، نیاز به اقدام فوری و حمایت‌های بین‌المللی برای بهبود وضعیت حقوق زنان بیش از پیش احساس می‌شود.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *