فرخنده: دادگاه عالی طالبان اعلام کرده است که در دو رویداد جداگانه، هشت نفر، شامل چهار زن، در ولایات لغمان و کابل در ملاءعام شلاق زده شده‌اند. این اقدام که در روز چهارشنبه، ۲۵ میزان، انجام شد، واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی نهادهای حقوق بشری برانگیخته است.

بر اساس اعلامیه دادگاه عالی طالبان، چهار نفر، شامل دو زن، در ولایت لغمان براساس احکام صادره از سوی دیوان‌های جزا و امنیت عامه محکمه ابتدائیه شهری، شلاق خورده‌اند. از این افراد، یک مرد به اتهام دزدی ۳۰ ضربه شلاق خورده و به دو سال حبس محکوم شده است. همچنین دو زن و یک مرد دیگر به اتهام «روابط نامشروع» و «فرار از منزل» هر کدام ۳۹ ضربه شلاق دریافت کرده و به دوره‌های حبس نیز محکوم شده‌اند.

در کابل، چهار نفر دیگر، شامل دو زن، به اتهام «روابط نامشروع» در روزهای ۱۶ و ۲۳ میزان در ملاءعام شلاق خورده‌اند. دادگاه عالی طالبان در اعلامیه‌ای جداگانه اشاره کرده که یکی از این افراد ۳۰ ضربه شلاق خورده و به شش ماه حبس محکوم شده است، در حالی که سه نفر دیگر هر کدام ۳۵ ضربه شلاق دریافت کرده و به یک‌ونیم سال حبس محکوم شده‌اند.

این رویدادها تنها به لغمان و کابل محدود نمی‌شوند. طالبان در روزهای اخیر چهار نفر دیگر را در خوست و پنج نفر دیگر، شامل یک زن، را در میدان وردک در ملاءعام شلاق زده‌اند. از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، موارد متعدد شلاق زدن و حتی اعدام‌های علنی در حضور صدها تماشاگر به ثبت رسیده است.

نهادهای حقوق بشری بارها اجرای این نوع مجازات‌ها را نقض فاحش قوانین بین‌المللی و کرامت انسانی دانسته‌اند. آنها مجازات بدنی، به ویژه در ملاءعام، را اقدامی غیرانسانی و خلاف حقوق اولیه افراد توصیف کرده و خواستار توقف فوری آن شده‌اند.

اجرای این مجازات‌ها در شرایطی انجام می‌شود که جامعه بین‌المللی فشارهای خود را برای تضمین حقوق بشر در افغانستان افزایش داده، اما طالبان همچنان به اعمال قوانین سختگیرانه و شریعت تفسیر شده خود ادامه می‌دهند.

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *