نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که نقض حقوق بشر در افغانستان سلامت جسمی و روانی مردم کشور را که از چهاردهه بدین‌سو از جنگ رنج می‌برند، شدیداً متأثر ساخته است.

فایق این اظهارات را روز چهارشنبه، ۲۶ میزان، در نشست کمیته‌ امور بشری، اجتماعی و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد که درباره‌ رشد و حفاظت از حقوق بشر برگزار شده بود، ایراد کرده است.

او در این نشست وضعیت حقوق بشر در افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرده و گفت که حقوق بشر در کشور با چالش‌های پیچیده و چندبعدی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مواجه است.

فایق افزوده است: «نگرانی جدی ما در مورد حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران افغانستان است. رژیم طالبان تبعیض سیستماتیک و محدودیت‌ها برمبنای جنسیت را بالای زنان و دختران وضع نموده که مانع دسترسی آنان به حق تحصیل، کار و زنده‌گی اجتماعی گردیده است.»

به گفته آقای فایق، این استبداد نظام‌مند طالبان باعث ایجاد فضای وحشت، آزارواذیت جنسیتی و تبعیض جنسیتی یا «جندر آپارتاید» شده است.

سرپرست نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد اضافه کرد که اقلیت‌های قومی و مذهبی مانند هزاره‌ها، سیک‌ها و صوفیان تحت حاکمیت طالبان بیشتر آسیب‌پذیر و منزوی شده‌اند.

او همچنان در این نشست با اشاره به زمین‌لرزه‌های پیهم در هرات، خواستار توجه سازمان ملل متحد و جامعه‌ بین‌المللی به وضعیت زلزله‌زده‌گان و کمک به آنان شده است.

او گفته است که هزاران نفر از آسیب‌دیده ناشی از این حادثه طبیعی بدون سرپناه، عدم دسترسی به آب آشامیدنی و خدمات صحی به‌سر می‌برند و وضعیت آنان با فرارسیدن زمستان بدتر خواهد شد.

قابل ذکر است که در پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیسر عالی این سازمان نیز گفته بود که حقوق بشر در افغانستان در «وضعیت فروپاشی» قرار دارد و روی زنده‌گی میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشته است.

این در حالی است که ، طالبان مبنای این محدودیت‌ها را ارزش‌های اسلامی و مبتنی بر فرهنگ افغانستان می‌دانند و همچنان این گروه گزارش‌های نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر را پیش از این «تبلیغاتی» خوانده‌ بود.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *