یحیی عنابی، ملا امام یک مسجد در ولایت پنجشیر، در یک نوار تصویری که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، می‌گوید «دختران هزاره» که حجاب مورد نظر تالبان را رعایت نمی‌کنند، توسط تالبان لت و کوب و زندانی شوند.
طالبان در شهر کابل بخصوص منطقه دشت برچی و در ولایات نیز مناطق هزاره نشین را مورد فشار قرار داده و دختران را به بهانه حجاب دستگیر و زندانی نموده است. شاهدان عینی تایید می‌کنند که بیشترین جمع آوری زنان و دختران جوان به بهانه‌ی حجاب و اتهام بدحجابی توسط طالبان در این مناطق صورت گرفته است.
حرف‌های این ملا امام مسجد مورد انتقادهای مردم و سیاسیون قرار گرفته است.
عارف رحمانی نماینده پشین مردم در مجلس‌ نمایندگان در شبکه ایکس نوشته‌است” این مولوی نادان و عاقبت نا اندیش مرتکب چنان حماقتی شد که نسل اندر نسل اش سر افکنده و شرمسار خواهند بود.”
او طرح سوالی کرده و نوشته است” پرسش اساسی این است که هزاره ستیزی برای دیگران حتی کسانی از ایشان انتظار نمی رود چنین ساده و آسان شده است؟ چرا دیواری کوتاه از انسان هزاره نمی یابند؟ ”
آقای رحمانی خودش پاسخی درباره این سوالات اش داده و گفته است” پاسخ ساده است: ریختن خون و آبروی انسان هزاره هزینه ندارد. آنگاه که هزاره ستیزی برای شوونیست ها و استبدادپیشگان و مزدوران شان هزینه های سنگینی داشته باشد؛ ستیز با انسان و جامعه هزاره پایان خواهد یافت.

تا زمانی که انسان هزاره ستمگران و خودکامگان را به خاک سیاه ننشاند و از انسانیت و آبرو و حرمت ها و ارزشهای خود با قاطعیت دفاع نکند این ستمگری‌ها، تجاوزها، اهانت و تحقیرها ادامه خواهد داشت!”
از سوی هم علما و سیاست مداران برجسته کشور نیز این روند محکوم کرده است. سیاسیون گفته است که دستگیری دختران جوان و زنان به بهانه حجاب عمل خلاف همه موازین شرعی و قانونی بوده و این کار بازی کردن با نوامیس جامعه اطلاق می‌شود.
عبدالرسول سیاف سیاف یکی از علمای و سیاست مدار افغانستان طی نوشته‌هایش در شبکه‌های اجتماعی گفته است” از خدا بترسید و از پیامبر شرم کنید” او اشاره به افکار عمومی کرده گفته است، قهر مردم قهر خدا می‌باشد.”
همچنان در این رابطه دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان گفته است که طالبان سرکوب حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و دختران را شدیدتر و گسترده‌تر کرده اند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود گفته است که طالبان برخی از زنان را «هفته‌ها بدون اطلاع» بستگانشان نگه داشته‌اند و آن‌ها و اعضای خانواده‌شان را مورد «شکنجه» قرار داده است.
دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز از روند تازه بازداشت‌ زنان توسط طالبان به خاطر حجاب ابراز «نگرانی عمیق» کرده است.
رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل و رئیس یوناما، اقدامات طالبان را در این زمینه را «تحقیرآمیز و خطرناک» خوانده است.

ش ج بهار

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *