شماری از دانشجویان دختر از هفتاد دانشجویی که قرار بود(اول سنبله ۱۴۰۲) برای آغاز تحصیلات خود به شهر دبی امارات سفر کنند تایید کردند که مسئولان حکومت طالبان در فرودگاه کابل مانع رفتن آن‌ها شدند.

خلف بن أحمد الحبتور، رئیس شرکت الحبتور گفته است که وی زمینه تحصیلات عالی صد تن از دانشجویان دختر افغان را در دانشگاه دبی فراهم کرده است، به این تصمیم طالبان واکنش شدید نشان داده خواستار تجدید نظر حکومت طالبان و مداخله کشورهای مختلف برای فراهم شدن سفر این دانشجویان به دبی شده است.
به گفته این دانشجویان، قرار بود به تاریخ اول سنبله ۷۰ تن از آن‌ها که بلیت‌های شان آماده شده بود در یک پرواز به دبی بروند.

یک‌ تن از این دانشجویان گفت: « وقتی با چمدان‌های‌ما وارد فرودگاه شدیم، برای همه ما از سوی شرکت هوایی کارت پرواز داده شد اما زمانی‌که در آخرین مرحله پرواز قرار داشتیم، یکی از مسئولان فرودگاه ما را مورد بازپرسی قرار داده و دستور داد که فرودگاه را ترک کنیم».
بر اساس گفته های شماری از این دانشجویان، به ۱۲ تن از دانشجویان دختر که همراه مرد « محرم» هم داشتند اجازه پرواز داده نشد.
طالبان دانشگاه‌ها، مکتب ها و همه نهادهای آموزشی و تحصیلی را در افغانستان به روی دختران بسته‌اند و برای این دانشجویان دختر این فرصتی برای ادامه تحصیل بود که با تأسف با مخالفت گروه حاکم مواجه شد.
در شرایط کنونی دختران و زنان افغانستان از تمام حقوق بشری شان محروم هستند، ادامه این وضع و سکوت مرگبار جهان در قبال رویکرد غیر انسانی طالبان منجر به تجرید بیشتر زنان و دختران افغانستان شده و آینده تاریک را برای افغانستان رقم خواهند زد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *