تمنا زریاب پریانی و شماری دیگر از فعالان حقوق زن تحصن خود برای به رسمیت شناختن، آپارتاید جنسیتی در افغانستان را از سرگرفتند.

جمعه، هفتم میزان سال روان، تمنا زریاب پریانی با برافراشتن خیمه تحصن در شهر ویپر فورت آلمان به فعالان عرصه زن در اروپا و جامعه جهانی فراخوان داده است که از زنان در افغانستان پشتیبانی کنند و جلوی ادامه آپارتاید جنسیتی در افغانستان را بگیرند.

این فعالان حقوق زن می‌گوید که این تحصن تا زمان نامحدود ادامه خواهد یافت.

آنان تاکید میکنند: «حضور در خیمه تحصن، اعتراضی در برابر بی‌توجهی جهان بر میلیون‌ها زن در افغانستان است.»

پیش از این نیز خانم پریانی از ۱۰ تا ۲۲ سنبله در شهر کلن آلمان دست به اعتصاب غذایی زده بود و پس از یک وقفه کوتاه دوباره به خیمه اعتراضی برگشته است.

همزمان با این، جنبش زنان عدالت خواه افغانستان در تهران با پخش قطعنامه‌ای خواهان رهایی فوری زنان بازداشت شده از سوی طالبان شده‌اند.
طالبان تنها در یکماه اخیر ندا پروانی و ژولیا پارسی دو تن از فعالان حفوق زن را بازداشت کرده است.


در این قطعنامه از بازداشت، شکنجه زنان معترض و بسته ماندن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها انتقاد شده و از نهادهای حقوق بشر و ملل متحد خواسته شده است تا آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

طالبان در پانزدهم اگست سال 2021 قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و از آن زمان به بعد، کار محدودسازی زنان و دختران را با بستن دروازه مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم آغاز کردند.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد در افغانستان در واپسین گزارش خود نوشته است که شمار فرمان‌های محدود کننده طالبان در برابر زنان و دختران افغانستان به بیش از ۵۰ فرمان می‌رسد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *