شماری از زنان معترض امروز (پنجشنبه، ۴ عقرب) با صدور اعلامیه‌‌ی از نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی خواهان توجه به وضعیت زنان افغانستان شده اند.

در اعلامیه آمده است: حاکمیت دوباره گروه تروریستی طالبان در افغانستان، منجر شد تا تمام زنان افغانستان بطورکُلی به حاشیه رانده شود. از حذف سیستماتیک جنسیتی و هویتی زنان، تا قتل و
شکنجه‌های روحی و جسمی از سوی طالبان، که در این مدت دامن‌گیر ما زنان بوده است.
در اعلامیه تصریح شده است، به این پیوند ما زنان با سواد و معترض، که سال‌های سخت وطاقت‌فرسای روزگار مقابله نموده، تا ارتقای ظرفیت نماییم، ولی با روی‌کار آمدن گروه جهل، نتوانسته‌ایم که از شانزده‌سال تحصیل خود استفاده کرده و مصدر خدمت به جامعه‌ی خود باشیم.

آنها افزوده است:ما زنان تحصیل کرده، که شانزده‌‌‌‌ سال زحمت شبانه روزی که موفق به فراغت در مقطع لیسانس در بخش های حقوق و کمپیوترساینس و ژورنالیزم فارغ شده‌ایم، و اینک، با آمدن گروه نامشروع طالبان و محدودیت های وضع شده آنان بالای دختران و زنان مجبور هستیم توانایی ها و استعدادهای خویش و مهارت هایی که در دوران تحصیل آموختیم را نادیده بگیریم و به خاطر مخارج خود و اطفال مان، به کارهای شاقه از جمله قالین بافی و غیره بپردازیم.

این زنان گفته است، از تمام نهادهای حقوق‌بشری و سازمان های بین‌المللی می‌خواهیم که این محدودیت‌های که بالای ما زنان افغانستان، سایه افگنده است، توجه جدی نمایید.
نادیده گرفتن خواست ما زنان، بزرگ‌ترین جنایت بشری در حق نصف نفوس افغانستان که زنان تشکیل می‌دهد، خواهد بود.
این حق ما زنان افغانستان نیست، که نادیده گرفته شویم.
این در حالی است که پس از تسلطه دوباده طالبان بر افغانستان زنان از همه حقوق انسانی شان محروم ساخته شده است. زنان از کارکردن، تحصیل و حتی تفریح رفتن منع شده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *