
به تازهگی شماری از شهروندان و نمایندگان شرکتهای مخابراتی در گفتوگو با فرخنده نیوز تایید کردند که طالبان فروش سیمکارت به زنان را در مرکز و هفت ولسوالی این ولایت منع کردهاند.
منابع در شرکتهای مخابراتی در ولایت بامیان به فرخنده نیوز میگویند که طالبان فروش سیمکارتهای تمام شبکههای مخابراتی را به دلیل آنچه خودشان (بیراهی مردان و خرابی جامعه) عنوان میکنند، به زنان منع کردهاند.
چند منبع محلی در ولایت بامیان تایید کردند که طالبان فروش سیمکارتهای شبکههای مخابراتی را به زنان در مرکز و هفت ولسوالی این ولایت منع کردند.
این منابع با حفظ هویتشان گفتند که این اقدام از سوی نیروهای استخبارات و اداره امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته و نیروهای این دو اداره همواره مراکز فروش سیمکارتهای مخابراتی را بررسی میکنند.
یکی از این منابع از ولسوالی یکاولنگ نمبر یک گفت: نیروهای استخبارات و امر به معروف و نهی از منکر طالبان مرکز فروش سیمکارتهای مخابراتی را زیر نظر میگیرند و اگر یک زن وارد یکی از مراکز شود آنها نیز فوراً به دنبال شان وارد و زنان را از گرفتن سیمکارت منع و از دفتر اخراج میکنند.
این در حالی است که طالبان استفاده از تلفنهای هوشمند را برای کارمندان دولتی و نهادهای خصوصی در افغانستان ممنوع اعلام کرده است، ولی در میان نیروهای خود طالبان از همین تلفنهای هوشمند استفاده شده و اطلاعات شان منتشر میشود.
فاطمه (مستعار) به فرخنده نیوز میگوید که او برای گرفتن سیمکارت به مرکز ولسوالی یکاولنگ نمبر یک (نیک) رفته بود ولی مسئول فروشات شبکه روشن به او سیمکارت نداده است.
فاطمه میافزاید که روستای شان که بیش از ۱۰ کیلومتر از مرکز ولسوالی فاصله دارد به تازهگی یکی از شبکههای مخابراتی روستای شان را تحت پوشش قرار داده است، ولی وقتی او برای گرفتن سیمکارت رفته بوده با برخورد تند کارمند آن شبکه مواجه شده و گفته به هیچ وجه اجازه نداریم که به تو سیمکارت بدهیم.
احمد مستعار کارمند یکی از مراکز فروش سیمکارت با حفظ هویتاش میگوید که نیروهای استخبارات و امر به معروف و نهی از منکر به دلیل نداشتن کارمند زن در مراکز فروش سیمکارت، حضور زنان را منع کرده و تهدید کرده است که هیچ شبکهای حق ندارد به دختر یا زن سیمکارت بفروشد.
احمد میافزاید که کسانی که در مراکز فروش سیمکارت یک شبکه کار میکند، به صورت فیصدی معاش میگیرد. به گفته احمد اگر یک زن بخواهد در مرکز فروش سیمکارت یک شبکه کار کند و تنها برای زنان و دختران سیمکارت بفروشد، شاید نتواند حتا در یک هفته یک سیمکارت بفروشد زیرا حضور زنان در جامعه بسیار کمرنگ شده و مخصوصاً چنین بخشهای زنان حضور بسیار کم دارند.
منابع گفته اند که نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان و نیروهای استخبارات این گروه در مرکز و هفت ولسوالی این ولایت به مراکز فروش سیمکارت گفتهاند که به زنان سیمکارت نفروشند که مردان را “بیراه” و جامعه را خراب میکنند.
گفتنی است که طالبان از زمان بازگشت به قدرت در اگست ۲۰۲۱ با صدور دهها فرمان سختگیرانه، محدودیتهای سیستماتیکی را علیه زنان و دختران اعمال کردند، این سیاستها که از آن بهعنوان «آپارتاید جنسیتی» یاد میشود، زنان را از حقوق اولیه شان در عرصههای آموزش، کار و آزادیهای فردی محروم کرده است. وضعیت امروز زنان در افغانستان در دل خود روایت بزرگ از رنج، بیعدالتی و خاموشی یک نسل را دارد؛ زخمی که برای همیشه در حافظه تاریخ باقی خواهد ماند.
گزارش: فرامرز شهزاد