رویا سادات، کارگردان و فیلم‌ساز، برای نخستین بار تجربه زنده‌گی در افغانستان را در قالب اپرای «هزار خورشید تابان» به استیژ بین‌المللی برده‌ است.

اپرای «هزار خورشید تابان» اثر خالد حسینی با کارگردانی رویا سادات، روز گذشته  در استیژ اپرای سیاتل امریکا افتتاح شد.

رویا سادات، می‌گوید: «این اپرا در واقع یک فیلم موزیکال است که در آن فیلم هزار خورشید تابان در حدود دو ساعت و چهل دقیقه به نمایش می‌رود.»

رویا سادات می‌افزاید که آغاز کار روی نمایش «هزاران خورشید تابان» در امریکا مصادف با سقوط هرات به دست طالبان بود و این پیشامد روی ساختار اپرایی که اکنون برگزار شده است، تأثیر گذاشت. او می‌افزاید که پس از این تعقیب عناصر سوریال و جلوه‌های ویژه مدرن را کنار گذاشت و به سمت دنیای واقعی که واقعیت‌های جامعه افغانستان را به نمایش می‌گذاشت، رفت.

 

سادات خاطرنشان می‌کند که دو سال روی این نمایش کار کرده و کارگردانی اپرا برای اولین بار تجربه جالب و پرچالش برای او‌ بوده است.

او اما علاوه بر قصه‌ای از بغض و حسرت، پیام دیگر نیز به استیژ بزرگ اپرای سیاتل در امریکا برده است: «قدرت زنانه‌گی، فداکاری و ایستاده‌گی.»

این نخستین بار است که قصه‌ای از جامعه افغانستان در قالب اپرا به استیژ‌های بزرگ بین‌المللی راه پیدا می‌کند.

گفتنی است «هزار خورشید تابان» که مغز این نمایش را تشکیل می‌دهد، اثر خالد حسینی، نویسنده اهل افغانستان است که در کتابش داستان‌هایی از دهه‌های ۶۰ و ۷۰، جنگ‌های داخلی و تسلط طالبان بر کشور را بیان کرده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *