پروفیسور نظیف شهرانی، استاد بازنشسته دانشگاه ایندیانای امریکا می‌گوید که طالبان می‌خواهد به آداب و رسوم خود توجیه اسلامی بدهد و زنان افغانستان را خانه‌نشین کند.
پروفیسور نظیف شهرانی، استاد بازنشسته دانشگاه ایندیانای امریکا در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه، گفت: ممنوعیت آموزش و اشتغال زنان توسط طالبان، بحث اسلامی و دینی نیست٬ ریشه در فرهنگ این قشر دارد. امیدی نبندیم که سیاست طالبان تغییر کرده یا تغییر خواهد کرد؛ طالبان یک رژیم غیرقابل اصلاح است.

نظیف شهرانی، استاد دانشگاه ایندیانای امریکا

وی افزود:‌ چیزی که برای این گروه با ارزش است، قرآن و حدیث نیست٬ بلکه مسائل قومی٬ آداب و رسوم خودشان است، در گذشته نیز در فرهنگ این قشر، بانوان از حقوق اولیه خود محروم بودند.

شهرانی تصریح کرد: اعضای طالبان در مدارس کم‌ظرفیت پاکستان آموزش دیده‌اند. این گروه یک رژیم تروریستی است که با حمایت کشورهای خارجی ظهور کرده و اکنون به قدرت رسیده است.

وی ضمن ابراز ناامیدی از ادامه این وضعیت در افغانستان٬‌ گفت:‌ طالبان می‌خواهد به آداب و رسوم خود توجیه اسلامی بدهد و زنان جامعه را خانه‌نشین کند. در حقیقت طالبان برای منافع قشری و قومی خود از دین و اسلام استفاده نادرست می‌کند.

او ضمن انتقاد از رویکرد طالبان اذعان داشت:‌ اعضای رهبری طالبان فکر می‌کنند که افغانستان را از دست دشمن‌ و خارجی‌ها نجات داده‌اند و این کشور غنیمت آنها است. هر چیزی که با مال غنیمت خود بخواهند می‌توانند انجام بدهند.

وی گفت: طالبان دست نشانده چندین کشور خارجی از جمله امریکا و پاکستان است. کمک‌های مالی امریکا به طالبان همچنان ادامه دارد. واشنگتن نیز از طالبان به عنوان ابزاری علیه چین و ایران در منطقه استفاده می‌کند.

شهرانی تاکید کرد: طی 20 سال گذشته طالبان عامل اصلی ناامنی در افغانستان بود. این گروه تاکنون هیچ خدمتی به جامعه افغانستان انجام نداده است. برقراری امنیت در اوایل روی کار آمدن این گروه ساختگی و نمایشی بود.

وی تصریح کرد: طالبان از ارزش‌های واقعی اسلامی فاصله دارد. به این شکل نخواهند توانست حکومت‌داری کنند. خیزش‌های مردمی در برابر طالبان آغاز خواهد شد و مقاومت در مناطق مختلف افغانستان با فرارسیدن بهار شدت خواهد گرفت. نظام سیاسی در افغانستان دیر یا زود تغییر خواهد کرد.

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *