ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در واکنش به ممنوعیت کار زنان از سوی گروه طالبان در افغانستان خواستار مسدود شدن دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) شد.

در متن قطعنامه‌ای که از سوی این جنبش منتشر شده، آمده است: «ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل از سوی طالبان قابل پیش‌بینی بود. طالبان حق زنان به کار و آموزش را وسیله معاملات سیاسی خود با جامعه بین المللی ساخته‌اند و به حضور فعال زنان در جامعه باورمند نیستند. آن‌ها در پی حذف سیستماتیک زنان از فضاهای عمومی هستند و از زمان بازگشت‌شان به قدرت بیشتر از چهل فرمان را به هدف سرکوب زنان صادر کرده‌اند.

در دسامبر۲۰۲۲وقتی طالبان اشتغال زنان در نهادهای غیر دولتی را ممنوع قرار دادند خواست زنان معترض از نهادهای بین المللی امداد رسان این بود که به وضع این محدودیت قاطعانه و متحدانهپاسخ بدهند و فعالیت‌های خود را در افغانستان بدون کارمندان زن ادامه ندهند. برخلاف توقع ما یک بار دیگر نهادهای امداد رسان بین المللی به شمول سازمان ملل در برابر طالبان از نرمش کار گرفتند و با آن‌ها تفاهم کردند تا زنان در سکتورهای محدود به کار خود ادامه بدهند.

تعامل بدون قید و شرط جامعه بین المللی با طالبان و انعطاف‌پذیری و نرمش آن‌ها در قبال نقض حقوق شهروندان افغانستان از سوی طالبان باعث شده است تا طالبان با جسارت و جرات بیشتر سرکوب مردم افغانستان را ادامه بدهند. تنها طالبان مسوول گرسنگی بیست و هشت میلیون افغان هستند که متکی به کمک‌های بشردوستانه استند. طالبان

با ممنوعیت اشتغال زنان حق زندگی آبرومند را از مردم افغانستان میگیرند و باعث گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان میگردند. دوام این وضعیت منجر به بحران بیشتر در افغانستان خواهد شد.

در واکنش به ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل ما اعضای ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان یک بار دیگر از سازمان ملل می‌خواهیم که:

۱-لطفا دفتر معاملات سیاسی تحت نام نمایندگی سازمان ملل یا یوناما در افغانستان را ببندید، چون

نمی‌توانید حتی از حقوق بشری کارمندان خویش حراست و حمایت کنید. پس فعال بودن این آدرس هیچ موثریتی به مردم افغانستان ندارد.

۲-هدف از ایجاد سازمان ملل حفظ صلح، گسترش صلح و منع جنگ در جهان است، اکنون در

افغانستان صلح وجود ندارد، جنگ با گروه‌ها و جناح‌های مختلف جریان دارد، نسل‌کشی هزاره‌ها

همه روزه صورت می‌گیرد، کوچ‌های اجباری، سرکوب و بازداشت معترضین، منتقدین و تبدل شدن

افغانستان به مارکیت سربازگیری‌های گروه‌های تروریستی مهمترین مصداق جنایات بشری طالبان

است، پس این همه جنایات و نقض حقوق بشری مگر ماموریت سازمان ملل را به چالش نکشیده است؟

پس واضح و مشخص است که دفتر یوناما به مهمانخانه طالبان مبدل شده است، پس هرچه زودتر

درب مهمانخانه طالبان را بسته کنید.

۳-سکوت در برابر قتل سربازان جبهه مقاومت. سکوت در برابر نسل کشی هزاره ها. سکوت در

برابر کوچ اجباری مردم تخار، فاریاب و بلخاب. سکوت در برابر قتل نیروهای امنیتی. سکوت در

برابر بازداشت، شکنجه و سرکوب معترضین و فعالین. پس این دفتر دریافت حق السکوت را لطفا بسته کنید.

3-در واکنش به ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل ما اعضای ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان

افغانستان یک بار دیگر از سازمان ملل و دیگر نهادهای امداد رسان بین المللی می‌خواهیم که:

۴-فعالیت های‌ شان را در افغانستان توقف بدهند و تا زمانی که زنان اجازه کار را نیافته‌اند فعالیت

های خود را از سر نگیرند.

5- تعامل بی‌قید و شرط با طالبان را کنار بگذارند و با استفاده از تمام ابزار و اهرم بالای آنان فشار بیاورند تا در قبال نقض حقوق شهروندان افغانستان پاسخگو باشند.

۶-وضیعت افغانستان تنها یک فاجعه بشری نیست بلکه یک بحران حقوق بشری است. نهادهای امداد

رسان بین المللی به شمول سازمان ملل تعهد خود را به ارزشهای حقوق بشری را در عمل نشان بدهند و حقوق بشری زنان را در صدر اولویت‌های خود قرار بدهند.

۷ -اگر سازمان ملل و دیگر نهادهای امداد رسان بین المللی نتوانند از حق کار زنان در نهادهای خود قاطعانه دفاع کنند ما به نیت آن‌ها به کمک به مردم افغانستان شک داریم.»

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *