ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهجو، از کشورهای مهاجرپذیر می‌خواهد روند پذیرش پناهجویان افغانستانی را تسهیل کنند.

اعلامیه‌ای که امروز سه‌شنبه (۳۰ جوزا/۲۰ جون) از سوی این ائتلاف نشر شده، به شرح زیر است:

به نام خدای عدالت و آزادی

“هرانسان آزاده حق دارد در برابر تعقیب، آزار و شکنجه پناهگاهی جستجو کند و به کشورهای دیگر پناهنده شود.” _ ماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر

نقطه آغاز پناهندگی برمی‌گردد به تاریخ زندگی بشر که برای انسانها در تمام ادوار تاریخی پناهندگی یک آرزو نبوده بلکه همیشه براساس مجبوریت ها و محرومیت ها صورت گرفته است، تمام تمدن ها و ادیان الهی بخصوص دین مقدس اسلام به موضوع پناهندگی به گونه واضح و مشخص پرداخته است.

ظلم، شکنجه، استبداد، محرومیت بر اساس نژاد، عقیده، مذهب، تفکر سیاسی مهم ترین عامل پناهجویی و پناهندگی در زندگی بشر بوده است.

مردم افغانستان در طول تاریخ سیاسی از این امر مستثنا نبوده بلکه در مقاطع مختلف از تاریخ بنا بر علت های که قبلا تذکر داده شد پدیده پناهنجویی را تجربه کردند، جنگ، فقر، تبعیض، انتقال قدرت سیاسی بگونه خشونت آمیز بخصوص در پنجاه سال آخر سبب بی سرپناهی و فرار از کشور شده است.

اکنون هم خشونت و اسبتداد گروه تروریستی طالب سبب متواری شدن مردم افغانستان از کشور و سرزمین آبایی و اجدادی شان شده و تمام ظرفیت ها و کادر های افغانستان که دغدغه ای آزادی، عدالت، برابری و حق شهروندی داشتند از کشور فرار داده شد و در کشورهای جهان در بی سرنوشتی به سر می‌برند.

ائتلاف جنبش های اعتراضی زنان افغانستان که دو سال علیه حضور سیاه و حاکمیت نامشروع طالب در سنگر مبارزه و مقاومت بودند از سازمان ملل، جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری و کشورهای مهاجر پذیر میخواهند:

پناهجویان افغانستان مانند سایر پناهجویان دارای حق بشری و انسانی بوده، بنا هیچ نوع تبعیض و تفاوت میان پناهجویان قایل نشوند.
از کشور های مهاجر پذیر میخواهیم پالیسی های کاری شان را منعطف سازند تا روند پذیرش پناهجویان تسهیل شود.
از نهادهای حقوق بشری میخواهیم فرصت ارائه خدمات بشری را به پناهجویان افغانستانی در کشورهای میزبان فراهم سازند.
از کمیساری عالی سازمان ملل میخواهیم روند بررسی در خواست پناهندگی پناهجویان افغان را تسریع بخشد.
از سازمان ملل به‌عنوان یک سازمان مستقل و حامی ملت‌ها می‌خواهیم برای جهان عاری از جنگ، حفظ و گسترش صلح بر مبنای عدالت و برابری مبتنی بر هنجارهای دموکراسی و مردم‌سالاری تلاش کنند، تا اینکه جنگ، خشونت، بربریت و وحشت سبب ازدیاد پناهجویان در سرتاسر جهان نشود.

ومن الله التوفیق

به امید جهان عاری از جنگ

 

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *