شماری از کارشناسان سازمان ملل متحد به شمول ریچارد بنت گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر، در دو سالگی حکومت طا-لبان با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که تصور تغییر طا-لبان اشتباه بود.

این کارشناسان ملل متحد گفته‌اند که طا-لبان در دو سال پس از به دست ‎‌گرفتن قدرت در افغانستان، به نقض بسیاری از حقوق بشر، از جمله اجرای رویکرد تبعیض و طرد زنان و دختران ادامه داده‌اند.
به‌ گفته‌ آن‌ها، شکاف بین وعده‌ها و عملکردهای طا-لبان افزایش یافته است و ایده‌ طا-لبان «اصلاح‌شده» به‌عنوان اشتباه آشکار شده است.
کارشناسان ملل متحد گفته‌اند سیاست‌هایی که طا-لبان بر مردم افغانستان تحمیل کرده‌اند، منجر به نقض سیستماتیک و تکان‌دهنده‌ بسیاری از حقوق بشر، از جمله حقوق تحصیل، کار، آزادی بیان، اجتماعات و تشکل شده است.
کارشناسان سازمان ملل علاوه کرده‌اند که گزارش‌های موثق از اعدام‌های فراقضایی و ناپدیدشدن، بازداشت‌های خودسرانه‌ گسترده، شکنجه، بدرفتاری و همچنین جابه‌جایی خودسرانه باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.
به‌ گفته‌ آنان، بیشترین آسیب را از سیاست‌های طا-لبان، زنان و دختران، اقلیت‌های قومی، مذهبی و سایر اقلیت‌ها، افراد دارای معلولیت، افراد آواره، LGBTQ+، مدافعان حقوق بشر، جامعه‌ی مدنی، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، آموزگاران و مقام‌های دولتی و امنیتی سابق می‌بینند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *