موسسۀ بین‌المللی پاملرنه (Care International) در گزارشی جدیدی خود گفته‌است که دسترسی به آموزش به بزرگترین چالش برای کودکان در افغانستان تبدیل شده است، به خصوص برای دختران که با سختی‌های بیشتری مواجه هستند.

بر اساس گزارش این موسسه شرایط جنگ، درگیری‌ها، مهاجرت، کوچ اجباری و آسیب‌های طبیعی، منجر به افزایش فقر و محرومیت کودکان از حق آموزش شده است.

این گزارش بیان می‌کند که در حال حاضر حدود 80 درصد از دختران و بانوان جوان که معیارهای تعلیم و تحصیل را دارند، به عبارت دیگر دونیم میلیون نفر، از دسترس آموزش محروم شده‌اند.

طبق تفسیر این موسسه، حدود 30 درصد یعنی بیش از یک میلیون تن از دختران نتوانسته‌اند حتی به سطح آموزش ابتدایی دست یابند.

موسسه پاملرنه می‌گوید که افغانستان به عنوان تنها جغرافیایی است که دختران محروم از تعلیم و تحصیل هستند.

این در حالی است که وزارت معارف طالبان روز دوشنبه در برنامه‌ای با نام “حسابدهی دولت به ملت” اعلام کرد که حدود 10 میلیون دانش‌آموز در افغانستان وجود دارند و از این تعداد 4 میلیون تن دختر هستند. این وزارت مشخص نکرده است که تعداد دختران مشغول به تحصیل در مکاتب و تعدادی که در مدارس دینی تحصیل می‌کنند چقدر است.

به‌گفته‌ی موسسه پاملرنه، ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها از دسامبر 2022، بیش از 100 هزار دانشجو را که در نهادهای تحصیلی دولتی و خصوصی در حال تحصیل بودند، تحت تاثیر قرار داده است.

در این گزارش آمده است که ممنوعیت تحصیل دختران و زنان باعث آسیب مالی بیش از 5.4 میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان شده‌است.

گفتنی است که مدت بیش از 700 روز از بسته شدن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم و بیش از 230 روز از بسته شدن دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای زنان و دختران افغان می گذرد، طالبان تاکنون به درخواست‌های ملی و بین‌المللی برای حذف ممنوعیت آموزشی آنان، پاسخ مناسبی نداده‌اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *