جراحان در آکسفورد اولین عمل پیوند رحم را در بریتانیا انجام دادند.

گیرنده رحم یک زن ۳۴ ساله و اهدا کننده خواهر ۴۰ ساله او بوده که هر دو می‌خواهند ناشناس بمانند.
داکتران می‌گویند که هر دو خواهر پس از عمل جراحی «بهبود» یافته‌اند و خواهر کوچکتر قصد دارد خزان ۲۰۲۳ امسال اولین بارداری را شروع کند.
یک تیم حدود ۲۰ نفره این عمل پیوند رحم را که حدود ۱۷ ساعت طول کشید، در ماه فوریه در بیمارستان چرچیل انجام دادند.

ریچارد اسمیت، جراح زنان، که تیم بازیابی عضو را رهبری می‌کرد، ۲۵ سال را صرف تحقیق در مورد پیوند رحم کرده است. او به رسانه گفته است که این عمل یک «موفقیت بزرگ» بود: «همه خیلی احساساتی شدیم و فکر کنم بعد از عمل همه ما کمی اشک ریختیم.»
ایزابل کویروگا، جراحی که تیم پیوند رحم را هدایت می کرد، گفته است گیرنده این رحم خوشحال است، او امیدوار است که بتواند نه یک بچه بلکه دو بچه داشته باشد. رحم او به‌خوبی کار می‌کند و ما پیشرفت او را از نزدیک زیر نظر داریم.»

به گفته جراحان، این زن دو هفته پس از جراحی پیوند رحم، اولین پریود را داشت. او مانند سایر بیماران پیوندی، نیاز به مصرف داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی دارد تا از پس زدن بافت جلوگیری کند. مصرف این داروها برای دوره طولانی خطراتی برای سلامتی در بر‌دارد، بنابراین رحم این زن پس از حداکثر دو بارداری برداشته می‌شود.
این زن با یک بیماری نادر به دنیا آمد که رحم وجود ندارد یا کامل نیست اما تخمدان‌ فعال است.

او قبل از عمل جراحی پیوند رحم، با همسرش تحت درمان‌های باروری بود. با استفاده از لقاح مصنوعی (آی‌وی‌اف)، هشت تخمک این زن با اسپرم شوهرش بارور و منجمد و نگهداری شده است. پاییز امسال پنج تا از این جنین‌های اولیه که به مرحله پیش از لانه‌گزینی (بلاستوسیست) رسیده‌اند در رحم او قرار داده می‌شوند تا احتمال حاملگی موفق هر چه بیشتر شود.
خواهر این زن دارای دو فرزند است و قصد ندارد فرزند دیگری داشته باشد. هر دو خواهر در انگلستان زندگی می‌کنند.
هر دو خواهر قبل از پیوند مشاوره‌های روانشناختی داشتند و پرونده آنها را سازمان بافت انسانی بررسی و تایید کرده بود.
قابل ذکر است، رهبری این تیم بازیابی عضو را یک زن به عهده داشت.
این در حالیست، که زنان در افغانستان از دسترسی به آموزش و کار محروم است و امیدهای شان برای فراگیری دانش در حال رنگ باختن است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *