نیکبخت زن که خبر آزاد شدن اش پس از بیست و پنج سال زندان از رسانه ها بار دیگر ظلم و استبداد در جامعه مرد سالار افغانستان را به جهانیان به نمایش گذاشت.

در پایتخت افغانستان کابل منطقه بنام چاردهی کوچه شیخ علی نماینده کوچه برای کاری به خانه ی اهالی محل بنام غلام سخی می رود ناگهان و به صورت اتفاقی به اتاق پر از کثافت درگوشه حویلی نگاهی می اندازد و میبیند که یک زنده جانی در این مخفی گاه ی پر از کثافت زنده است و نفس می کشد حس کنجکاوی، او را وا میدارد بیشتر تحقیق کند، بعد از آن به حوزه پولیس به تماس می شود و پولیس منطقه چهاردهی زن گهن سال و ضعیف را می یابد که در دل تاریخ قصه ی دارد قصه ی عجیب و نامهربانانه و خیلی هم درد آور!

نیکبخت به خاطر حق میراث و جایداد و مسایل و مشکلات دیگر بیست و پنج سال عمر جوانی اش را در حبس خانگی از سوی برادر اش غلام سخی در یک اتاق تاریک سپری می کند اتاق که از دید عام مخفی بوده و راه های منتهی به آن جز یک روزنه ی کوچک، با خشت و گل مسدود شده است.

حصار بلند ظلم در افغانستان حتا طبیعی ترین حق یک زن را از او گرفته است نیکبخت سالها نور خورشید را ندیده است.

این روز ها خانم پولیس، تنها همدم نیکبخت شده و قصه هایش را به او چنین می گوید «مادر کوثر سر من بسیار ظلم کرده است مرا لت میکرد و خفه می کرد نزدیک بود بمیرم اما عذر و زاری کردم مرا رها کرد».

خشونت و سنگدلی برادر و دیگر خانواده نیکبخت او را چنان تحت تاثیر قرار داده است که از دیدن انسان ها می ترسد و احساس خطر و ناامنی می کند به محض دیدن یک مرد یا یک شخص هراسان و لرزان می ترسد که مبادا مرا لت کنند.

نیکبخت در مراقبت های جدی در یکی از شفاخانه ها بستری است، در باره وضعیت او داکتر مسول در شفاخانه شیخ زاهد در کابل می گوید: وضعیت روحی و جسمی نیکبخت خوب نیست.
«او هزیان می گوید و هر لحظه احساس ترس دارد و قادر به تکلم واضیح نیست فقط چندین کلمه را تکرار می کند»
نیکبخت کم خون بوده و سوتغذی شده است، بخاطر بودن در یک ساحه و بدون نور آفتاب استخوان هایش آسیب دیده است و مفصل ها بخاطر فعالیت نداشتن و همیشه یکسان بودن و حرکت نداشتن بسته شده است.

نیکبخت در ویدیوی که از سوی وزارت داخله طالبان از او گرفته است می گوید«من به هیچ کسی کار ندارم، من به کسی غرض ندارم، زور من به آنها نمی رسد»

در رابطه به این قصه چهار نفر برادر نیکبخت و سه نفر دیگر از سوی وزارت داخله طالبان بازداشت شده است
تحقیقات اولیه که در مورد زندگی نیکبخت صورت گرفته او ازواج کرده و بخاطر که نتوانسته است فرزند به دنیا بیاورد طلاق شده است.

طالبان گفته اند این قضیه از طرف پولیس برسی می شود اما شاید هیچ عدالتی نمی تواند بیست و پنج سال عمر نیکبخت در ظلم و وحشت را جبران کند.

این درحال است که نمایندگی سازمان ملل در افغانستان یا «یوناما» با بخش زنان این سازمان و نهاد بین‌المللی مهاجرت گزارش مشترک خود در مورد وضعیت زنان در افغانستان را منتشر کرده‌اند که بیان میکند؛ ۶۹ درصد زنان در این تحقیق گفته اند از انزوا، افسردگی و احساس حقارت رنج می‌برند.
این گزارش مصاحبه و مشاوره با ۵۹۲ زن را در ۲۲ ولایت افغانستان در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.
گزارش از: س گلستانی

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *