مجمع مدافعان حقوق بشر از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سایر نهادهای فعال در زمینه مهاجرت و پناهندگی خواسته است که با اقدامات اضطراری در موضوع اخراج پناهجویان افغانستان از پاکستان مداخله کنند.

به گفته این مجمع، نهادهای فعال در امور پناهجویان از حکومت پاکستان بخواهند تا «برخورد غیرمعیاری و ضد انسانی» با پناهجویان افغانستان را هر چه زودتر متوقف سازد.

مجمع مدافعان حقوق بشر از نهادهای حقوق بشری به‌ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار اعزام هرچه زودتر هیأتی به پاکستان شده اند تا در باره‌ی پناهجویان افغانستان در پاکستان با مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو کند.

این مجمع همچنین از کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته است تا موضع شان را در باره‌ی چالشهای مهاجرین افغانستان در پاکستان واضح ساخته و مسولیت شانرا ادا نمایند.

مجمع مدافع حقوق بشر ادعا کرده است که دولت‌های پاکستان و ایران در برخی حالات برای رسیدن به اهداف سیاسی‌شان در منطقه، از مهاجران به عنوان ابزار فشار سوءاستفاده سیاسی می‌کنند.

این روزها مهاجران و پناه‌جویان افغانستانی در پاکستان و ایران با آزار و اذیت‌ گسترده در این دو کشور مواجه بوده‌اند.
دولت پاکستان به «مهاجران غیرقانونی» اهل افغانستان در آن کشور تا اول ماه نوامبر مهلت داده است که آن کشور را ترک کنند، در غیر آن صورت به اجبار اخراج خواهند شد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که روند اخراج این مهاجران و پناه‌جویان از هم اکنون آغاز شده است و اخیرا ۲۰ خانواده که شمار اعضای‌شان به ۳۵۰ می‌رسید، از پاکستان به تورخم منتقل شدند تا پس از طی مراحل قانونی وارد افغانستان شوند.

در ایران نیز در هفته‌های اخیر موجی از «مهاجرستیزی» «افغانستانی‌ستیزی» به راه افتاده است و مهاجران در شهرهای مختلف ایران، از سوی شهروندان این کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

احمد وحیدی، وزیر داخله‌ی ایران در تازه‌ترین اظهارات در این مورد گفته است که مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد حتما اخراج می‌شوند و روند سامان‌دهی سایر مهاجران افغانستانی جریان دارد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *