جمعیت هلال احمر افغانی شمار جان‌باختگان زمین‌لرزه در هرات را بیش از ۴۰۰ نفر اعلام کرده است.

این نهاد صبح امروز (یک‌شنبه، ۱۶ میزان) با نشر آماری، شمار زخمیان را هم صدها نفر گفته است.

جمعیت هلال احمر افغانی افزوده امکان دارد تلفات افزایش یابد. نظر به گفته‌ی این نهاد، عملیات جستجو و بیرون‌کشیدن افراد از زیر آوار جریان دارد. گفته شده است که برخی روستاها از جمله «کشکک»، «سیاه آب» و «سین جو» به طور کامل تخریب شده‌اند.

یک منبع در شفاخانه حوزوی هرات گفته است که از زمین‌لرزه دیروز در این ولایت تاکنون ۱۷۰ جسد و بیش از هزار زخمی به این شفاخانه منتقل شده‌اند.

این منبع از تاخیر در انتقال جان‌باختگان و زخمیان حادثه انتقاد کرده میگوید که مجروجین و جان‌باختگان زمین‌لرزه ساعت ۵:۰۰ عصر دیروز به شفاخانه منتقل شده‌اند، در حالی که زمین‌لرزه نخست ساعت ۱۱ پیش از چاشت رخ داده بود.

طبق آخرین آماری که دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه (اوچا) دیشب از تلفات زمین‌لرزه در هرات منتشر کرده، مرگ دست‌کم ۱۰۰ نفر و زخمی‌شدن ۵۰۰ نفر دیگر در هشت روستا در ولسوالی زنده‌جان تأیید شده است.

گزارشات می‌رساند که این روستاها کاملا ویران و صدها نفر زیر آوار شده‌اند.
اوچا در گزارشی که ناوقت دیشب به نشر رسانده، گفته است که گزارش‌های تأییدنشده نشان می‌دهد که رقم جان باختگان ممکن است نزدیک به ۳۲۰ نفر باشد.

به گفته این نهاد، در زمین‌لرزه‌های پی‌هم دیروز ۴۶۵ خانه در هرات تخریب و ۱۳۵ خانه آسیب دیده است.

اوچا افزوده است که این حادثه در مجموع ۴۲ هزار نفر را متأثر کرده‌، از جمله یک هزار ۴۰۰ نفر آواره شده‌اند.

بر‌‌اساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری امریکا، دیروز ساعت ۱۱:۱۱ پیش از چاشت، زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.۳ درجه ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری زمین در ولسوالی زنده‌جان هرات رخ داده است.

در فاصله نیم‌ساعت چندین پس‌لرزه قدرت‌مند نیز به وقوع پیوسته است. آخرین پس‌لرزه‌ها پس از چاشت دیروز با مقایس‌های ۴.۹ و ۴.۸ درجه ریشتر در فاصله چند دقیقه در نُه و ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده است.

این زمین‌لرزه در ولایت‌های فراه و بادغیس نیز خسارات برجای گذاشته است، اما آماری از میزان خسارات تا هنوز منتشر نشده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *