هم‌زمان با نزدیک شدن پایان مهلت دولت پاکستان مبنی بر خروج اجباری پناهجویان افغان از این کشور، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است که این کشور، هسایه‌گان افغانستان از جمله پاکستان را تشویق می‌کند تا به افغان‌های که به‌دنبال حمایت هستند اجازه پناهنده‌گی بدهد.

رویترز گزارش داده است که وزارت امور خارجه امریکا روز پنج‌شنبه، ۲۷ میزان، در بیانیه‌ای از کشورهای همسایه‌ای افغانستان به‌ویژه پاکستان خواست تا به تعهدات خود در قبال رفتار با پناه‌جویان پایبند باشند.

در این بیانیه تذکر یافته است: «ما قویاً همسایه‌گان افغانستان از جمله پاکستان را تشویق می‌کنیم تا به افغان‌های که به‌دنبال حمایت بین‌المللی هستند اجازه پناهنده‌گی بدهند و با سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ارایه کمک‌های بشردوستانه هماهنگی کنند.»

نزدیک به ۲۰ هزار نفر پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان بر افغانستان، در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل تهدیدات امنیتی به پاکستان فرار کرده‌اند.

آنان از بیش از دو سال به‌ این‌سو در انتظار رسیده‌گی به درخواست‌های‌شان برای دریافت ویزای مهاجرت ویژه امریکا یا اسکان مجدد در این کشور به‌عنوان پناهنده هستند.

پاکستان به همه پناه‌جویان، از جمله صدها هزار پناهجو از افغانستان، مهلت اول نوامبر تعیین کرده است تا این کشور را ترک کنند.

براساس آمارها، ۱.۷۳ میلیون افغان در پاکستان بدون سند قانونی زندگی می‌کنند.

طبق اظهارت مقام‌های پاکستانی حدود ۴.۴ میلیون مهاجر از افغانستان در این کشور زنده‌گی می‌کنند.

اسلام‌آباد ادعا می‌کند که ده‌ها پناه‌جوی افغان در حملات انتحاری و فعالیت‌های خرابکارانه علیه نظامیان و شهروندان این کشور دست داشته‌اند.

روابط بین پاکستان و طالبان عمدتاً به‌دلیل اتهامات مبنی بر این‌که جنگ‌جویان تحریک طالبان پاکستانی از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، طی دو سال گذشته به تیره‌گی گراییده‌ است.

این در حالی است که قبل از این گروهی از مقام‌های پیشین امریکا و سازمان‌های اسکان مجدد نیز از پاکستان خواستند تا هزاران متقاضی افغان برای ویزای ویژه امریکا را از اخراج به افغانستان معاف کند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *