دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش اخیرش اعلام کرده است که شمار مجموعی زندانیان در زندان‌های طالبان تا اوسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی به بیش از ۱۷ هزار نفر رسیده است.

بخش حقوق‌ بشر این سازمان امروز (دوشنبه، ۱ عقرب) گزارش جدید خود در مورد وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان را منتشر کرد، این گزارش دوره‌ی زمانی ماه جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی را در بر می‌گیرد.

در این گزارش تذکر یافته است که اداره‌ی زندان‌های طالبان از اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی تصمیم داشت که به‌طور متوسط تعداد زندانی‌ها را در سطح ۱۰ هزار نفر حفظ کند، اما حضور بیش از ۱۷ هزار زندانی، نشان‌دهنده‌ی افزایش شمار زندانیان است.

یوناما در این گزارش افزوده که اداره‌ی زندان‌های طالبان به‌دلیل افزایش شمار زندانیان، منابع کافی برای رعایت حداقل معیارهای رفتار با زندانیان، به‌شمول تهیه غذا و مراقبت‌های بهداشتی کافی را در اختیار ندارد.

یوناما در ۲۹ ماه سنبله سال جاری با نشر گزارشی در مورد وضعیت زندان‌های طالبان از ثبت بیش از هزار و ۶۰۰ مورد نقض حقوق زندانیان را توسط این گروه خبر داده بود، که شامل شکنجه، رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز می‌شود
گزارش بخش حقوق‌‌ بشر یوناما تصریح کرده است که پس از نشر گزارش‌ها در مورد کشتار و تخریب اموال و محصولات زراعتی هزاره‌ها در ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان، این موضوع را بررسی کرده و چندین مورد را تأیید کرده است.

یوناما در این گزارش تأیید کرده که بین ماه‌های جولای و سپتامبر سال جاری میلادی، دست‌کم شش نفر از باشندگان هزاره‌ی ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان از سوی افراد ناشناس کشته شده‌اند.

این نهاد همچنین حداقل پنج مورد از رویدادهای تخریب اموال شامل تخریب وسایط نقلیه، خانه‌ها و محصولات زراعتی باشندگان هزاره‌ی ولسوالی خاص ارزگان را تأیید کرده است.

یوناما گفته است که گزارش‌هایی نیز وجود داشت که افراد طالبان در این قضایا دست دارند.

در این گزارش آمده که در ۱۶ ماه سپتامبر سال جاری میلادی یک هیأت که شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیر، وزارت‌ عدلیه، وزارت دفاع و ریاست عمومی استخبارات طالبان می‌شد به ارزگان خاص سفر کرده و با نمایندگان هزاره‌ها، پشتون‌ها و مسئولان محلی خود در این مورد صحبت کردند.
یوناما گفته است که گزارش‌ها می‌رساند که پس از سفر این هیأت، ۱۶ نفر بازداشت شده‌اند و منتظر محاکمه هستند.

در این گزارش جزئیات بیشتری در مورد هویت افراد بازداشت‌شده منتشر نشده است.

طالبان تا اکنون در مورد سفر این هیأت به ارزگان و بازداشت افراد در ارتباط به کشتارها در ولسوالی خاص ارزگان، هیچ‌گونه اطلاعاتی را منتشر نکرده‌اند‌.
یوناما در گزارش جدید خود افزوده است که مجازات افراد متهم در ملاءعام از سوی طالبان همچنان ادامه دارد.

در گزارش این نهاد آمده که این مجازات‌ها در شماری موارد شامل گروه‌‌های بزرگی از افراد شده است؛ این گزارش به مجازات ۱۹ نفر، د‌و زن‌ و ۱۷ مرد، در یک استادیوم ورزشی در ولایت سرپل به‌تاریخ ۱۶ ماه آگست سال جاری میلادی اشاره کرده است.

یوناما همچنین گفته است که طالبان به یک دختر و پسر جوان که به اتهام «زنا» بازداشت شده‌اند، اجازه‌ی دسترسی به وکیل مدافع را نداده‌اند.

گزارش همچنین به کارکردهای وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پرداخته است و گفته شده که این وزارت علاوه بر محدودیت‌هایی که بر زنان وضع کرده، به نظارت در مورد ممنوعیت موسیقی، اندازه‌ی ریش و استایل موی مردان ادامه می‌دهد.

در این گزارش آمده که مأموران این وزارت طالبان در ۲۷ جولای هفت مرد جوان را در بدخشان به‌دلیل تراشیدن ریش برای چند ساعت بازداشت کردند.

گزارش می‌رساند که در ۱۰ سپتامبر مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان ۲۹ دانشجوی دانشگاه بدخشان را به اتهام شنیدن موسیقی بازداشت کردند، شماری را سیلی زدند، موی سر شماری را تراشیدند و برای ۱۸ ساعت آنان را در بازداشت نگهداشتند.

در این گزارش تذکر یافته است که محدودیت بر آموزش و کار زنان، محدودیت بر رسانه‌‌ها و بازداشت خبرنگاران، نظامیان و مقام‌های پیشین توسط طالبان همچنان در دوره‌ی زمانی این گزارش ادامه داشته است.

از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان یوناما و نهادهای حقوق‌ بشری بین‌المللی بارها این گروه را متهم به نقض گسترده‌ی حقوق‌‌ بشر در کشور کرده است.

گروه طالبان، به‌ویژه به‌صورت گسترده متهم به نقض حقوق زنان شده و کارشناسان سازمان ملل متحد رفتار این گروه با زنان را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *