نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد در نشست کمیته‌ امور بشری، اجتماعی و فرهنگی مجمع عمومی این سازمان با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشری کودکان در افغانستان گفته است که کودکان این کشور از خشونت‌های شدید رنج می‌برند.

او تصریح کرده  است که کودکان کارگر در کشور درحال افزایش است و خشونت جنسی علیه آنان، نگرانی‌های بیشتری ایجاد می‌کند.

به گفته‌ آقای فایق ازدواج کودکان نیز در افغانستان افزایش یافته است.

فایق همچنان در این نشست که روز سه‌شنبه ۲ عقرب برگزار شد گفته است که جوامع اقلیت‌‎های قومی و مذهبی از جمله هزاره‌ها، شیعیان و سیک‌ها در معرض حملات هدفمند، قتل‌های خودسرانه، بدرفتاری، آوارگی و مجازات‌های دسته‌جمعی قرار دارند.

او ادامه داد که افراد دارای معلولیت در افغانستان در دسترسی به حمایت‌های بشردوستانه با موانعی مواجه می‌شوند که منجر به تبعیض، به‌ویژه در میان زنان و دختران می‌شود.

سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد با اشاره به وضعیت پناهندگان و مهاجران افغانستان در کشورهای همسایه گفته است که آنان با چالش‌های جدی آسیب‌پذیری در برابر سوءاستفاده مواجه‌ هستند.

او از بیانیه‌ی مشترک گزارشگران ویژه‌ حقوق بشر ملل متحد در مورد جلوگیری از اخراج دسته‌جمعی و بازگشت اجباری ۱.۴ میلیون مهاجر افغانستانی از پاکستان استقبال کرده است.

این درحالی است که پاکستان به مهاجران غیرقانونی از جمله پناهجویان افغانستان در این کشور تا اول نوامبر مهلت داده که آن کشور را ترک کنند، در غیر این‌ صورت اخراج خواهند شد.

این اقدام پاکستان واکنش‌هایی به همراه داشته و نهادهای حقوق بشری از اسلام‌آباد خواسته‌اند که در تصمیم‌اش تجدید نظر کند.

فایق در سخنانی گفته است: «ما از سخاوت کشورهایی که در طول سال‌ها میزبان پناه‌جویان افغانستان بوده‌اند تمجید می‌کنیم. ما انتظار داریم که پاسخ آن‌ها باید با شفقت و تعهد مبتنی به اصول بشردوستانه هدایت شود».

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *