ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان و کارشناسان سازمان ملل یک بار دیگر خواستار آزادی بی قید و شرط ندا پروانی و ژولیا پارسی از بند طالبان شدند.

امروز سه شنبه ۹ عقرب سازمان ملل متحد با نشر گزارش در وبسایت خود گفته است که کارشناسان سازمان ملل، امروز خواستار آزادی فوری زنان مدافع حقوق بشر ندا پروانی و ژولیا پارسی شدند که بیش از یک ماه است که توسط طالبان بازداشت شده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است این دو مدافع حقوق بشر وابسته به جنبش خودجوش زنان هستند. شوهر ندا پروانی و پسر بالغ ژولیا پارسی نیز بازداشت شده اند.
به گفته کارشناسان، هیچ دلیلی برای دستگیری آنان ارائه نشده است.
منبع نگاشته است: «رهایی خانم پروانی و خانم پارسی و اعضای خانواده آنان از بازداشت یک موضوع فوری است. پس از بیش از یک ماه بازداشت، ما به طور جدی نگران سلامت جسمی و روحی آنها هستیم.»
این سازمان می‌گوید که زنان مدافع حقوق بشر در افغانستان در معرض خطر هستند و به دلیل جنسیت شان بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند.
در این گزارش به نقل از ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان آمده است: « من همراه با دیگر کارشناسان سازمان ملل متحد، مجدداً درخواست خود را از طالبان برای آزادی فوری مدافعان حقوق بشر ژولیا پارسی و ندا پروانی که بیش از یک ماه است در بازداشت به سر می‌برند، تکرار می‌کنم. سایر بازداشت‌شدگان نیز باید آزاد شوند.»
کارشناسان می‌گویند، به نظر می‌رسد که طالبان به تشدید محدودیت‌های خود در فضای مدنی، به‌ویژه از طریق خاموش کردن صدای زنان و دختران ادامه می‌دهند و در نتیجه آن اثرات دلخراش را برا آنان ایجاد می‌کنند.
کارشناسان گفتند: «ما از مقامات بالفعل می‌خواهیم که به آزادی بیان، آزادی حرکت و تشکیل، از جمله حق شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز، در راستای تعهدات بین‌المللی افغانستان تحت اسناد حقوق بشری که توسط دولت تصویب شده است، احترام بگذارند».
کارشناسان سازمان ملل از طالبان خواستند که مدافعان حقوق زنان و اعضای خانواده‌های ‌شان را هرچه زودتر آزاد کنند، زیرا بازداشت آنها توجیهی ندارد.
ندا پروانی، عضو جنبش خودجوش زنان معترض و فعال حقوق زنان به تاریخ ۱۹ سپتامبر با شوهر و پسر چهار ساله‌اش و ژولیا پارسی و پسرش بتاریخ ۲۷ سپتامبر از سوی طالبان بازداشت شدند که به اساس ادعای اعضای این جنبش تا حال معلوماتی از آنان در دست نیست.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *