نمایندگان هشت کشور و اتحادیه اروپا در یک بیانیه‌ی مشترک خواستار لغو فوری ممنوعیت آموزش دختران از سوی طالبان گردید.

این بیانیه در پایان نشستی در رم از سوی نمايندگان و فرستادگان ويژه‌ی كانادا، اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، جاپان، ناروی، بريتانيا و ايالات متحده صادر شده است. این نشست چندی پیش برگزار شده، اما بیانیه‌ی آن با تاخیر دیروز (سه‌شنبه، ۹ عقرب) منتشر شده است.

نمایندگان این کشورها نسبت به وضعیت حقوق بشر در افغانستان نگرانی شدید شان را ابراز کردند.

آنان تأکید کرده‌اند که رویکردهای سرکوبگرانه طالبان درباره‌ی حذف زنان و دختران از زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، از جمله محدودیت بر تحصیل و کار، نقض حقوق مردم افغانستان و تعهدات بین‌المللی است.

در بیان تصریح شده است، محدودیت طالبان بر زنان باعث تضعیف عمیق اقتصاد خواهد شد و بر چشم‌انداز توسعه و ثبات درازمدت این کشور نیز تأثیر می‌گذارد.
آنان تأکید کرده‌اند که آموزش یک حق بشری است و دسترسی برابر به آموزش باکیفیت برای همه باید تضمین شود.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان بر آموزش و کار زنان محدودیت‌های شدید وضع کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب و دانشگاه محروم هستند. همین‌طور زنان نیز نمی‌توانند کار کنند. طالبان این ممنوعیت‌ها را موقتی اعلام کردند، اما با گذشت بیش از دو سال همچنان پا برجا اند. این گروه پس از دادخواهی‌ها مبنی بر لغو محدودیت‌ها همواره یک جمله را تکرار می‌کنند و آن اینکه تا امر ثانوی منتظر باشید.

نمایندگان هشت کشور و اتحادیه اروپا از عدم اراده و اقدام طالبان برای آغاز روند سیاسی فراگیر درباره‌ی نظام سیاسی در افغانستان ابراز تأسف کرده‌اند.

نمایندگان کشورها در بخشی از بیانیه‌ی‌شان بر اهمیت وحدت بین‌المللی در مورد افغانستان، از جمله بر عدم عادی‌سازی روابط با طالبان و حمایت از احترام به حقوق هر شهروند افغانستان، به‌ویژه حق زنان و دختران برای تحصیل، اشتغال و مشارکت عمومی تأکید ورزیده اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *