گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان از روند بازداشت‌های زنان معترض توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و از حکومت طالبان خواسته تا چهار فعال حقوق زنان را از زندان آزاد کند.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان

آقای بنت، در صفحه توییتر یا ایکس خود از طالبان  خواسته که «به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر» تمام مدافعان حقوق بشر به شمول، ۴ فعال زن که از ۱۹ سپتمبر در افغانستان بازداشت شدند را آزاد کنند.

فعالان زن می‌گویند ژولیا پارسی، ندا پروانی، منیژه صدیقی و پریسا آزاده در بازداشت استخبارات طالبان هستند.

از سوی هم جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گفته اند که از نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی می‌خواهند به جای تعامل با گروه طالبان، بالای آنها فشار وارد کرده تا به آپارتاید جنسیتی پایان داده و حقوق زنان را به رسمیت بشناسد.

هفته گذشته مسوولان یوناما دفتر نمایندگی ملل متحد در افغانستان نیز از طالبان خواست، برای زندانیان زن و فعالان حقوق زن که در بند هستند برای سلامتی شان توجه نموده و خانواده‌های شان اجازه ملاقات بدهند.

بازداشت و برخوردهای غیر مسؤولانه نیروهای طالبان با معترضان زن و در بند آنان نگرانی‌های در سطح جهان به وجود آورده است.

طی سروی که در ماه گذشته انجام شده و بر اساس درجه بندی نهاد ” دبلیو پی اس” یا زنان صلح و امنیت افغانستان از میان ۱۷۷ کشوراز نظر وضعیت زنان به رتبه آخر فهرست قرار گرفته است.

از نظر بررسی این نهاد بعد از بازگشت دوباره طالبان به حکومت در سال ۲۰۲۱ آزادی محدود و برخورد با مردم خشن شده است.

اما طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *