ندا پروانی – معترض جنبش خود جوش زنان

در تازه مورد یکی از اعضای رهبری” جنبش خودجوش زنان زنا معترض افغانستان” از بند طالبان رها شده است. بر اساس معلومات و گزارش‌های رسیده به فرخنده نیوز خانم” ندا پروانی همراه فرزند و همسرش” ناوقت روز پنج شنبه 23 قوس 1402 مصادف با 14 دسامبر 2023 با وضعیت نامناسب از زندان طالبان آزاد شده است.

بر اساس نظریه‌هایی کارشناسان، رهایی ندا پروانی و همکاران او در زندان تغییر خاصی را در روند سرکوب آزادی نمی‌کند و برعکس کسانیکه از بند رها نکرده، بیشتر دچار افسردگی، فشار روحی و روانی میشود.

به گفته آنان اما زنان افغانستان همچنان انتظار دارند تا با همکاری کشورهای جهان و نهاد‌های حقوق‌بشری، بتواند تغییر در سیاست‌های حاکم بیاورند.

سلما اوغلو” نام مستعار” میگوید، با به کارگیری از اهرم فشار باید طالبان را به رهایی دیگر بازداشتی‌هایی زن که از سوی این گروه، به علت فعالیت‌های حقوق‌بشری در زندان طالبان هستند، وادار کنند.

خانم اوغلو اعمال فشار را از سوی جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری، سازمان‌های همکار زنان در سراسر جهان خوانده گفته است، با همکاری واقعی این نهادها میتوان تغییرات اساسی را در گروه حاکم در افغانستان ایجاد کرد.

همچنان فهیمه سرفراز یکی از فعالان حقوق زن که خود نیز از قربانیان خشونت علیه زنان در افغاستان است با نشر کلیپ ویدیویی گفته است، با آنکه در وضعیت کنونی افغانستان دست خوش قدرت نمایی و زورگویی گروه طالبان شده است و همه اقشار را تحت فشار قرار داده است اما طالبان زنان در انزوای مطلق کشانده و در باتلاق تاریکی اسیر نموده است.

او تاکید میکند که جهت بیرون رفت از وضعیت کنونی افغانستان و پیروزی در برابر طالبان باید همه شهروندان افغانستان کنارهم یکصدا بوده و مبارزه مشترک  را انجام دهند.

خانم سرفراز زنان را به همبستگی دعوت کرده و از آنان خواسته که برای اعاده حقوق شان دست از تلاش برنداشته و نا امید نشوند.

گفتنی است که سازمان عفو بین‌الملل در مورد بازداشت ندا پروانی، در شبکه ایکس یا توییت سابق، ابراز نگرانی کرده بوده و از طالبان خواستار رهایی بدون قید و شرط  آنان شده بود.

این سازمان گفته بود نقض فاحش حقوق بشر، از جمله موارد نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان همچنین ادامه دارد.

سازمان عفو بین‌المللی بر ایجاد یک میکانیسم پاسخ‌گویی مستقل بین‌المللی تلاش دارد تا گروه حاکم را برای پاسخ‌گوکردن نقض حقوق بشر در افغانستان، وادار نماید.

در حالی‌که طالبان خانم” ندا پروانی را با فرزند و همسرش” را پس از سه ماه دربند کردن رها نموده اما به اساس گزارش‌ها، اکنون چندین زن معترض دیگر از جمله ژولیا پارسی، منیژه صدیقی و پریسا آزاده از چند ماه به این‌سو در زندان طالبان به‌سر می‌برند.

گزارش‌ها و خبرها در شبکه‌های اجتماعی تایید کرده که منیژه صدیقی در زندان پل چرخی، و پریسا آزاده، ژولیا پارسی در زندانی بنام” ریاست جهاد” طالبان در بند هستند.

گزارش: ش جعفری

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *