دختران دانشجو

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده که ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان سبب رو آوردن ده‌ها هزار دختر افغان به استفاده از برنامه‌های آموزشی آنلاین در دانش‌گاه‌ “پیپل” در امریکا و مرکز آموزشی آنلاین در بریتانیا شده است.

در گزارش آمده که در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۱ هزار دانش‌جو برای آموزش آنلاین در دانش‌گاه “پیپل” امریکا ثبت‌نام کرده‌اند.

بربنیاد این گزارش، دوره‌های آموزشی تجارت و زبان انگلیسی از برنامه‌های محبوب این دانش‌جویان‌اند.

فعالان بخش زنان می‌گویند که دختران و زنان در محدودیت‌های فراوان در افغانستان گیر کرده اند. آنان گفتند که حاظر شدن به صنف‌های حضوری در کشورهای خارج نیازمند داشتن پاسپورت می‌باشد که آنهم برای زنان در افغانستان با جنجال‌های فروان همراه است و همچنان گرفتن اسناد تحصیلی با مشکلات و جنجال‌های فروان همراه شده است.

به باور فعالان بخش زنان، بیرون رفتن زنان در افغانستان با مشکلات و قوانین بسیار سخت روبرو شده که هر زن وقتی بیرون شدن باید یک مرد را به عنوان محرم با خود داشته باشد، همچنان زنان فعلا حق داخل شدن به دانشگاه‌ها را ندارند و زنانکه می‌خواهند اسناد تحصیلی شان را تکمیل و بدست بیاورند، اعضای فامیل درجه یک شان که مرد باشد، باید آن مراحل را طی کند.

فعالان بخش زنان، گفتند که این روند می‌تواند صدمه جبران ناپذیری را در جامعه تحصیلی و علمی زنان وارد کند، زیرا با رشد چنین باورها دیگر کار و تحصیل زنان آرزوی نافرجام خواهد شد.

گفتنی است که طالبان بعد گرفتن دوباره افغانستان قوانین سخت‌گیرانه را علیه زنان بکار بسته است. آنان طی دو سال گذشته، زنان را از کار، تحصیل و تعلیم ممنوع کرده و فرمان‌های پیهم علیه محدودیت زنان صادر کرده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *