زنان معترض

یک نهاد حقوق بشری: زنان معترض به دلیل مطالبه حقوق خود با «خشونت و سوء‌استفاده» از سوی طالبان روبه‌برو هستند.

نهاد مدافع حقوق بشری موسوم به «فریدم نو» در واکنش به خودکشی یک عضو تیم «جنبش اتحاد و همبسته‌گی‌ زنان» در کندز می‌گوید که زنان معترض به دلیل مطالبه حقوق خود با «خشونت و سوء‌استفاده» از سوی طالبان روبه‌برو هستند.

نهاد فریدم نو جمعه‌شب، ۱۵ جدی، از خودکشی زهرا محمدی، یکی از زنان معترض، ابراز تأسف کرده است.

این نهاد در صفحه ایکس خود نوشته است: «ما از گزارش‌های رسیده از افغانستان مبنی بر خودکشی زهرا محمدی، فعال حقوق زن، پس از آزادی از زندان طالبان، بسیار متأسفیم. جان بازیگران مدنی باید محافظت شود.»

این در حالی است که روز گذشته منبعی از تیم جنبش اتحاد و همبسته‌گی‌ زنان، به فرخنده نیوز تایید کرد که یک عضو این تیم به‌تازه‌گی خودکشی کرده است، گفت که پیکر بانو محمدی روز یک‌شنبه هفته گذشته به خاک سپرده شد.

منبع افزود که پس از آزادی این زن، خانواده‌اش فشار‌ها و محدودیت‌ها بر وی‌ را افزایش دادند تا جایی‌که مانع صحبت با دوستانش می‌شدند.

همچنان «فریدم نو» در واکنش به بازداشت شماری از دختران به اتهام «بدحجابی» از سوی طالبان در کابل نیز گفته است که افراد بازداشت شده باید به‌گونه فوری آزاد شوند.

این نهاد تصریح کرده است: «دستگیری زنان در منطقه اکثریت هزاره‌نشین کابل به دلیل عدم پایبندی به قوانین حجاب اجباری بار دیگر نشان‌دهنده سیاست‌های واپس‌گرایانه طالبان است.»

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *