Photo: social media 

در افغانستان فیصدی کمتری شاید فقر را تجربه نکرده باشد اما اکثر مردم افغانستان با این مشکل بزرگ شده، فقر را جویده، مزمزه کرده و طعم تلخ‌اش را قورت داده اند.

جوانان افغانستان بیشتر از هرچیز فقر را تجربه کرده و در بحران اقتصادی لِه شده است.

یکی از این جوانان فاطمه حسینی است. دختر نوجوانی از دوردست کشور که به خاطر مشکلات اقتصادی، ده سال است تلاش می‌کند از این مشکل بیرون شود.

وی خامکدوزی می‌کند و شب -‌روزمصروف این کار است.

می‌گوید، انواع و اقسام مختلف لباس های خامکدوزی، شال دوزی و شیشه دوزی آماده کرده و برای فروش به کابل میفرستد.

فاطمه همچنان می‌گوید که پدرش شغل مناسب ندارد و نمی تواند خرج و مصارف خانواده اش را تآمین کند.

فاطمه:” سال ها قبل مادرم این شغل را شروع کرده بود و دوشادوش پدرم در تآمین مصارف خانه کمک می کرد، اما امروز زهرا و دوخواهرش وظیفه‌ای مادر را پیش می برد.”

وی هم چنان افزود، «بعد از فراغت از مکتب نتوانستم دانشگاه بروم. زیرا توان پرداختن مصارف دانشگاه را نداشتم»

فاطمه دوست داشت وکیل مدافع حقوق زنان شود اما فقر، تنگ دستی، رویای وکیل شدن اش را گرفته است.

فاطمه از شغل اش راضی نیست، می‌گوید بعد از روی کار آمدند حکومت طالبان خرید و فروش شال و لباس های خامکدوزی ارزان شده و با پولی که بدست می آورد به سختی می تواند مصارف خانواده اش را تآمین کند.

نه تنها فاطمه از تحصیل دور مانده، بلکه دو خواهر دیگرش هم چنان به خامکدوزی مشغول است.

بر اساس تازه‌ترین یافته‌ها، افغانستان در سال ۲۰۲۳ در انزوای عمیق تر قرار گرفت است.

گروه بین‌المللی بحران در فهرست سال” ۲۰۲۴ میلادی” کشورهای تحت نظارت (Watch List) گفته است که افغانستان در سال ۲۰۲۳ در انزوای عمیق‌تر قرار گرفته، زیرا کشورهای غربی کمک‌های شان را به دلیل سیاست‌های سختگیرانۀ طالبان علیه زنان و دختران کاهش دادند و تحریم‌ها و فشارها را بر این گروه را حفظ کرده اند.

طالبان بعد از وارد شدن به کابل، محدودیت‌های زیادی را بر حق کار و تحصیل زنان و دختران وضع کرده اند. این گروه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر بر اساس فرمانی تا “امر ثانی” بستند.

این فرمانها واکنش‌های نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی از جمله سازمان همکاری اسلامی را در پی داشت و این نهاها اقدام طالبان را محکوم کرده اند.

همچنان سازمان همکاری اسلامی ممنوعیت تحصیل زنان و دختران را “مخالف شریعت و سنت‌های اسلام” خواند و از طالبان خواستند تا ممنوعیت کار زنان در موسسات خیریه را لغو کنند.

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *