منیژه صدیقی – فعال حقوق زن

سازمان عفو بین الملل بار دیگر خواستاد آزادی منیژه صدیقی شد.

این نهاد دیروز (جمعه، ۲۰ دلو) با نشر اعلامیه‌‌ای، نوشته است که خانم صدیقی تا اکنون به هیچ جرمی از سوی طالبان متهم نشده، اما همچنان در زندان به‌سر می‌برد.

سازمان عفو بین‌الملل گفته که منیژه صدیقی، فعال حقوق زن بدون هیچ اتهامی همچنان در زندان طالبان است و در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری‌ قرار دارد.

این نهاد حقوق بشری در پیامی در شبکه اکس بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط خانم صدیقی شد.

جنگجویان طالبان منیژه صدیقی، مدافع حقوق زنان، را در هفدهم ماه میزان بازداشت کردند و او را از چهاردهم ماه قوس به زندان پل‌چرخی در کابل انتقال داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل براساس یافته‌های خود در ماه دلو اعلام کرد که خانم صدیقی در مدت بازداشت خود به هیچ جرمی متهم نشده است و از دیدار با خانواده خود و حق داشتن وکیل محروم است. این سازمان در پیام جدید خود از خطر شکنجه و بدرفتاری با خانم صدیقی ابراز نگرانی عمیق کرده است.

در واکنش به این محدودیت‌ها، فعالان حقوق زن در اعتراضات خیابانی و زیرزمینی به سیاست‌های این گروه اعتراض کردند.

طالبان به این اعتراض‌ها با خشونت فیزیکی و ارعاب پاسخ داد و شمار زیادی از زنان معترض را بازداشت کرد.

با این حال نهادهای حقوق بشری براساس یافته‌های خود گفته‌اند که زنان و دختران بسیاری در بند طالبان به سر می‌برند، ولی نام‌های آن‌ها به دلیل ترس خانواده‌های آن‌ها از طالبان همگانی نمی‌شود.

طالبان از زمان تسلط دوباره در افغانستان، محدودیت هتی فزاینده ی برای زنان و‌دختران افغانستان وضع کرده و آنان را از حق تحصیل، کار، آموزش و فعالیت های اجتماعی محروم کردند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *