📸 social media

 

با وجود محدودیت ها و موانع که از سوی طالبان فرا روی زنان افغانستان گردیده است، طالبان این بار زنان را از مؤسسات غیر دولتی منع کردند.
به گفته ی منابع گروه طالبان به تمام مؤسسات غیر دولتی در ولایت های زون کشور از جمله کنر، لغمان و‌نورستان دستور داده است که اگر زنان را در مؤسسات و انجمن های غیر دولتی استخدام کنند از وظایف شان بر کنار و مورد مجازات قرار خواهد گرفت.
ریحانه خالقی اسم مستعار زن 38 ساله ی است که از دیپارتمنت اقتصادی دانشگاه کابل فارغ گردیده و سه سال تجربه ی کاری دارد.
ریحانه می گوید «به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان موفق نشده که در کدام موسسه کار پیدا کند. او به چندین موسسه در بخش‌های معاونیت، مالی و اداری درخواست کار کرده بود، اما مسوولان موسسات گفته که به دلیل ترس از طالبان نمی‌تواند درخواست را او را بپذیرند.»

ریحانه می گوید: هر جامعه که در آن یک اجتماع زندگی می کنند نیاز به کارمند زن در سکتور های مختلف دارد. اگر زنان در اجتماع حضور نداشته باشد، در بعضی موارد مشکل یک زن را نمی تواند یک مرد حل کند.
طالبان از زمان تصرف افغانستان تاکنون ده‌ها فرمان محدود کننده علیه زنان صادر کرده که کار، آموزش، گشت‌وگذار آزادانه زنان و حتا نحوه‌ی لباس پوشیدن زنان را محدود کرده‌اند.

در بیشتر از ولایات زنان اجازه ی کار در ادارات دولتی و غیر دولتی را ندارد.
این گروه اخیرا اقدام به باز داشت دخترانی کردند که حجاب مورد نظر آن ها را نمی پوشید.
این در حالی است که بیشتر از دختران باز داشت شده، می گویند که حجاب مورد نظر آن را داشتند که از سوی این گروه باز داشت شدند.
این اقدام طالبان واکنش های داخلی و خارجی را در پی داشته تا جایی که کارشناسان سازمان ملل رفتار طالبان با زنان را آپارتاید جنسیتی خوانده و گفته‌اند که نظام آپارتاید جنسیتی در افغانستان باید به رسمیت شناخته شود.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *