آنتونی بلنکین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا محدودیت‌های طالبان بر زنان را خلاف خواست مردم افغانستان خوانده است. او گفته است که اکثریت مردم افغانستان خواستار دسترسی زنان به آموزش هستند.

آقایی بلینکن این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، ۸ حوت) در نشست «ائتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان» که از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا و دانشگاه بوستون برگزار شده بود، بیان کرده است.

وی هم چنان گفته است که طالبان زنان و دختران را از دسترسی به مکاتب متوسطه و دانشگاه‌ها محروم و از مشارکت آن‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد افغانستان جلوگیری می‌کنند.

بلینکن گفت به‌رغم این محدودیت‌ها، در بین زنان و دختران افغان عطش شدیدی برای آموزش و کار وجود دارد.

آقای بلینکن در این نشست با توضیح وضعیت زنان در تحت حاکمیت طالبان، از سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ این گروه در مقابل زنان افغان انتقاد کرد و گفت که ۸۵ درصد مردم افغانستان با این محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران مخالف‌اند و خواستار دسترسی برابر زنان به آموزش‌اند.

وزیر خارجه امریکا حذف زنان از بدنه اقتصاد افغانستان را به زیان این کشور دانست و این اقدام طالبان را مانعی برای توسعه پایدار افغانستان تلقی کرد. او افزود که بیش از ۷۰ کشور آسیایی، اروپایی و امریکایی در بیانیه مشترک خواستند که قدم‌های معنی‌داری برای زنان برداشته شود.به گفته آقای بلینکن، این ائتلاف برای زنان افغان کمک می‌کند تا ضمن اشتغال‌از تجارت و کسب‌وکارهای خود را راه‌اندازی کرده و توسعه دهند.

آنتونی بلینکن در حالی این اظهارات را بیان می کند که زنان و دختران افغانستان در وضعیت بدی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار دارد.
طالبان پس از تسلط دوباره در افغانستان، محدودیت های زیادی در عرصه های مختلف برای زنان وضع کرده است که بسته شدن دروازه های تحصیل به روی دختران نمونه ی واضح این محدودیت ها است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *