ریچارد بنت: گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان

 

دیروز پنج شنبه ۱۰ حوت ۱۴۰۲ ریچارد بنت گزارشگر ویژه‌ای سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان، گزارش تحقیقی اش را در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان نشر ارایه کرد.

آقای بنت در این گزارش وضعیت حقوق بشر در افغانستان را نسبت به سال گذشته‌ی میلادی وخیم‌تر توصیف کرده و خواستار اقدام فوری جامعه‌ی جهانی برای توقف ادامه‌ی این وضعیت شده است.
وی هم چنان در مورد وضعیت حقوق بشر گفته است: «زنان و دختران از زندگی عمومی حذف می‌شوند. اعتراضات مسالمت‌آمیز زنان و دختران با خشونت، تهدید و ایجاد رعب و وحشت پاسخ داده می‌شود.»

ریچارد بنت با ترسیم تصویری سیاه از وضعیت حقوق بشری در افغانستان از شکنجه و تبعیض گسترده علیه زنان و اقوام انتقاد کرد.

آقایی بنت هم چنان اضافه کرد که تبعیض«سیستماتیک» علیه زنان در افغانستان از سوی طالبان وجود دارد و آنچه که علیه زنان در این کشور جریان دارد را می‌توان«آپارتاید جنسیتی» خواند.

آقایی بنت در این گزارش به چندین موضوع مهم حقوق بشری در افغانستان اشاره کرده می گوید.
«زنان و دختران از زندگی عمومی حذف می‌شوند. اعتراضات مسالمت‌آمیز زنان و دختران با خشونت، تهدید و ایجاد رعب و وحشت پاسخ داده می‌شود.»
از سوی دیگر آقایی بنت به اعدام اخیر طالبان در ولایات مختلف افغانستان اشاره کرده می گوید.
«اعدام‌ها در ملاءعام و استفاده از تنبیه بدنی توسط طالبان و گزارش‌های موثق از قتل‌های فراقانونی، ناپدید ساختن و شکنجه‌ی مخالفان رژیم وجود دارد و اقلیت‌های قومی مانند هزاره‌ها با تبعیض روبه‌رو هستند.»

بنت گفت که طالبان دست به شکنجه، بدرفتاری با زندانیان و اعمال مجازات ظالمانه و تحقیرآمیز و نقض کرامت انسانی در افغانستان زده است. او اجرای محاکم صحرایی، اعدام و شلاق زدن در ملاءعام در ولایت‌های بامیان، غزنی، جوزجان و لغمان را در تضاد با تعهدات بین‌المللی افغانستان عنوان کرد.

آقایی هم چنان به دستگیری دختران هزاره و تاجیک به بهانه نقض پوشش مورد نظر طالبان اشاره کرد و همچنان از تبعیض علیه هزاره‌ها در دعواهای حقوقی علیه کوچی‌ها، به خصوص در ارتباط به زمین، یاد کرد.
ممنوعیت آموزش برای دختران بالاتر از صنف ششم و وخامت وضعیت کودکان افغان از موارد دیگری بود که آقای بنت در سخنرانی خود به آن پرداخت.

به گفته‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل، ممنوعیت آموزشی دختران بالاتر از صنف ششم، کار کودکان، ازدواج اجباری و زیرسن قانونی را در افغانستان تشدید کرده است.

ریچارد بنت از رقم بالای خودکشی‌ دختران جوان به ویژه در جنوب افغانستان شوکه شده است. در گزارش جدید آقای بنت آمده «برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از خودکشی‌ها در میان دختران جوان رخ می‌دهد.»

در اخیر این گزارش آقایی بنت در اخیر این گزارش از جامعه‌ی جهانی خواسته است تا برای احقاق حقوق بشری مردم افغانستان در کنار هم بایستند و از اراده‌ی آن‌ها حمایت کننند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *