Photo: Farkhundanews

محدویت های اخیر طالبان بر رسانه ها، زندگی را به کام زنان خبرنگار تلخ تر کرده است.
رسانه فرخنده: طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت های گسترده بر حضور زنان در رسانه‌های کشور وضع و مجریان زن را مجبور به پوشیدن ماسک سیاه هنگام اجرای برنامه‌های تلویزیونی کرده‌اند. این گروه بر فعالیت رسانه‌ها در کشور نیز محدودیت های شدید وضع کرده‌ است

محدودیت های تازه علیه خبرنگاران زن در افغانستان باعث نگرانی شدید بین خبرنگاران شده است. طالبان
چندی قبل این، گرفتن عکس و تصویربرداری را «گناه کبیره» خوانده‌ بود و یک مقام ارشد دعوت و ارشاد طالبان گفته بود که رسانه‌ها باید از تصویربرداری خودداری کنند. او گفته که بسیاری از خبرنگاران «ذهن‌شان به سوی فساد» است. از سوی دیگر، قوماندانی امنیه طالبان در خوست به رسانه‌ها هشدار داده بود که اگر زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها را فراهم کنند، احضار و مورد بازجویی قرار خواهند گرفت.
قوماندانی امنیه طالبان در خوست گفته که شماری از رسانه‌های خصوصی به فساد اخلاقی دامن می‌زنند. با این حال، مرکز خبرنگاران این اقدام‌های طالبان را نگران‌کننده توصیف کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از وضع محدودیت های روزافزون طالبان بر رسانه ها گفته است که طالبان با وضع محدودیت های سیستماتیک بر کار زنان در رسانه ها سبب محدود کردن آزادی بیان خواهد شد.
این در حالی است که احمد قریشی رییس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان می گویداعمال محدودیت‌ علیه رسانه‌ها بیان‌گر دوقطبی بودن گروه‌های مختلف در درون طالبان است. او تصریح می‌کند که در مواردی مصاحبه‌شونده زن، ماسک نپوشیده که در نتیجه رسانه‌ها مورد تهدید طالبان قرار گرفته‌اند. به گفته او، طالبان به صاحبان این رسانه‌ها هشدار داده‌اند که در صورت تکرار چنین کاری، عواقب خطرناک برای آنان به دنبال خواهد داشت.

مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار لغو این محدودیت‌ها شده و گفته است که در حقیقت همهٔ این‌ محدودیت ها سبب شده است که آزادی قانونی رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان سلب شود.”

در عین‌حال برخی از خبرنگاران زن به رسانه ها گفته است که این‌ نوع محدودیت‌ها بر زنان حذف زنان از جامعه و یک زنگ خطر برای نقض آزادی بیان است.
شماری از زنان خبر نگار هم چنان گفته طالبان با وضع محدودیت‌های جدید، در تلاش کناره گیری زنان از رسانه‌ها استند و ادامه‌ی این وضعیت شرایط کار در رسانه‌ها را برای زنان دشوار خواهد کرد.

این در حالی است که سه شنبه ی هفته ی گذشته سرپرست وزارت امر به معروف طالبان، طی نشستی در کابل هشدار داده بود که اگر کارمندان، گویندگان و مجریان زن حجاب مورد نظر آنان را رعایت نکنند، خشم رهبر آنان برانگیخته شده و رسانه‌ها را با سرنوشت مکتب‌ها و دانشگاه‌ها روبه‌رو خواهد کرد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *