📸 شبکه‌های اجتماعی

امروز دو شنبه ۱۴ حوت ۱۴۰۲ نشستی تحت عنوان« نقش جامعه ی مدنی و نیروهای دموکراتیک در آینده ی افغانستان» در شهر آنتالیایی ترکیه برگزار شد

رسانه فرخنده: نصیر احمد اندیشه نماینده ی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد در جینوا می‌گوید که مبارزات جنبش‌های زنان علیه طالبان در تاریخ افغانستان بی‌پیشینه است.

آقای اندیشه امروز در حاشیه‌ی سومین نشست«مرکز ملی دیالوگ و ترقی جینوا» در شهر انتالیای ترکیه، در صحبت با رسانه‌ ها مطرح کرده است.

وی هم چنان می‌گوید که حقوق اساسی مردم افغانستان به‌صورت کل و حقوق زنان به‌صورت خاص از موضوعات اساسی مورد بحث در این گفتمان است.

اندیشه هم چنان نقش زنان در همه‌ی عرصه‌ها در افغانستان را مهم و حیاتی خوانده و گفته است که وقتی نقش زنان در جامعه به صفر برسد، انکشاف پایدار امکان‌پذیر نیست و مشروعیت نظام زیر سوال می‌رود و افغانستان به سوی«آپارتاید جنسیتی» سوق داده می‌شود.

به باور آقایی اندیشه ما باید حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان را تنها به مکتب رفتن و یا نرفتن چند دختر خلاصه نکنیم و باید آن در ابعاد مختلف بررسی کنیم؛ بحث چند بعدی حقوق زن و حقوق بشر در این‌جا مطرح است.

اندیشه در مورد«آپارتاید جنسیتی» در افغانستان می‌گوید که این یک درد بزرگی برای همه‌ی زنان افغانستان است و ابتدا باید«جرم‌انگاری» شود تا توجه جهان به افغانستان جلب شود، چون برخی از کشورهای جهان می‌خواهند که این مساله را «ساده‌انگاری» کنند و طوری نشان بدهند که آنچه در افغانستان جریان دارد، از فرهنگ مردم این کشور منشاء گرفته است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *