ولکر ترک کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد

ولکر ترک، کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفته است که زنان معترض و خبرنگاران در افغانستان در معرض بازداشت‌های خودسرانه توسط طالبان قرار دارند.

فرخنده: ولکر ترک (دوشنبه، ۱۴ حوت) در بیانیه‌ای در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف وضاحت دادهو گفته است که نقض مداوم و سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه نقض همه‌جانبه‌ی حقوق زنان و دختران که آن‌ها را از تمام عرصه‌های زندگی عمومی از جمله آموزش و تحصیل محروم می‌کند، مایه تاسف و نگرانی است.

آقای ترک در بخشی از بیانیه‌ی خود در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان نیز اشاره کرده است.

آقای ترک گفته است که حقوق زنان و دختران باید بالاترین اولویت برای همه کسانی باشد که در افغانستان کار می‌کنند.

او گفته که آزادی‌های مدنی و آزادی رسانه‌ها شدیدا محدود شده است و بسیاری از زنان مدافع حقوق بشر و روزنامه.نگاران از بازداشت‌های خودسرانه رنج می‌برند.

ترک در مورد اعدام‌های صحرایی اخیر طالبان در ولایات غزنی و جوزنان نیز اشاره کرده و گفته است: «از سرگیری اعدام در ملاءعام وحشت‌ناک است.»

او همچنان از اخراج اجباری شهروندان افغانستان از کشورهای همسایه به‌ویژه افرادی‌که با خطر شکنجه یا سایر آسیب‌های جبران‌ناپذیر روبه‌رو هستند، ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که با دیدگاه ولکر ترک در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان موافق است.

او هم تاکید کرده است که احقاق حقوق زنان و دختران باید بالاترین اولویت برای همه‌ی کسانی باشد که در افغانستان کار می‌کنند.

گزارشگر ویژه افزوده است که در مورد«نقض مستمر و سیستماتیک حقوق بشر» توسط طالبان در افغانستان، با آقای ترک هم‌نظر است.

پیش از این هم، آقای ریچارد بنت در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان گفته بود که نیمی از جمعیت کشور از حقوق اساسی‌شان محروم هستند.

او گفته بود که عادی‌سازی روابط با طالبان، باید مشروط به پیشرفت‌های چشم‌گیر در بخش حقوق بشری از سوی این گروه باشد.

او همچنان گفته بود که طالبان تبعیض علیه زنان و دختران را سیستماتیک کرده و آنچه در افغانستان می‌گذرد را می‌توان «آپارتاید جنسیتی» توصیف کرد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *