📸 رسانه فرخنده

پناه‌جویان زن افغانستان در کشور پاکستان خواستار به رسمیت شناختن حقوق زنان در افغانستان شده می‌گویند که با در نظر گرفتن تمام معیارهای حقوق بشری زنان مانند مردان دارای حقوق برابر و مساوی با مردان را در تمام امور زندگی دارا بوده و باید زنان عملا از تمام حقوق انسانی و مدنی برابر برخوردار باشند.

آنان در برنامه گرامیداشت از هشتم مارچ روز جهانی زن گفتند که آنان در شرایطی خشتم مارچ را برگزار میکند که جهان مملو از بی عدالتی ، فقر و تبعیض عليه زنان مخصوصا زنان رنج دیده افغانستان است. زنان همواره قربانیان خاموش تبعیض بی عدالتی وستم جنسیتی در ادوار مختلف تاریخ بوده و هنوز هم ادامه دارد.

فعالین مدنی و حقوق بشر ایتلاف جنبشهای زنان معترض که در این کنفرانس شرکت کرده، متعهد شدند که از هر زمینه و امکانات قانونی در راستای دفاع از حقوق حقه زنان افغانستان دفاع نموده و در مورد حقوق زنان آگاهی لازم را همرسانی کنند.

این معترضان از سازمان ملل متحد، فعالین مدنی و سازمانهایی بین المللی مدافع حقوق بشر خواسته تا بیشتر از پیش بالای طالبان فشار وارد نمایند.

این معترضان در قطع‌نامه‌شان خواستار مطالب ذیل شدند.

” 1 – ما خواهان حقوق انسانی برابر برای تمامی زنان جهان به ویژه زنان مظلوم وستم دیده افغانستان در عرصه هاي علمي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگی هستیم.

2 به رسمیت شناسی آپارتاید جینسی در افغانستان توسط سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشر.

3 – ما هر نوع قوانین زن ستیزانه و جنسیت محور که از طرف گروه تروریستی طالبان به روی نیم از پیکر جامعه اعمال میگردد و زنان را از دستیابی به حقوق ابتدایی خویش محروم میکند محکوم مینماییم.

ما خواهان رهایی فعالین حقوق زن مدافعين حقوق بشر مخصوصا بانو منیژه صدیقی و خبرنگاران زن که در زندان طالبان به سر میبرد میباشیم.

– هرگونه جدا سازی میان زنان و مردان در اجتماعات و مکانهای عمومی که امروزه زیر حاکمیت طالبان در افغانستان در جریان است باید ممنوع گردد.

6 – اعمال هرگونه خشونت علیه زنان اعم از آزار جنسی برخوردهاي فيزيكي، تحقیر و توهین نوع رفتار غیر انسانی که در جامعه زن ستیز افغانستان توسط

گروه طالبان در جریان است جرم محسوب شده و باید مسببین آن توسط یک دادگاه بی طرف محاکمه گردد.

7 – آزادی انتخاب اساسي ترين حق انسان است و تحميل هر نوع فشار اعم از ازدواج اجباري تعدد زوجات ازدواج زیر سن ۱۸ سال ( کودک همسری که بعد از به قدرت رسیدن طالبان به اوج خود رسیده است باید از طرف نهادهای حامی حقوق بشرى و مجامع بین المللی محکوم گردیده و این قوانین غیر

انسانی باید هر چه عاجل در افغانستان لغو گردد.

8 – زنان باید از آزادی انتخاب پوشش حق مسافرت آزاد حق تحصیل انتخاب شغل انتخاب همسر و سایر حقوق اولیه خود برخوردار باشند و هرنوع پوشش اجباری ممنوع گردد.

و ما خواهان باز گشایی دروازه های مکاتب و دانشگاهها به روی دختران و زنان در افغانستان هستیم

10 ما خواهان برابري اقتصادي ، حق کار، به دور از هرگونه استثمار برای همه ی انسانها اعم از زن و مرد هستیم.

-11- ما خواهان توقف باز داشتهای خود سرانه شکنجه وقتلهای هدفمند سیاسی از طرف گروه تروریستی طالب در افغانستان میباشم.

-12- ما طرفدار ایجاد یک دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان هستیم که از طرف مردم افغانستان انتخاب شده باشد نه حاکمیت تاریک اندیش طالبانی

13 ما از جامعه جهانی و ملتهای آزاد که حامی دموکراسی و حامی زنان میباشند میخواهیم تا حکومت استبدادی افراطی طالبان را به رسمیت نشناسند.

14 ما خواهان رسیدگی به درخواست پناهنده گی فعالین حقوق زن و مدافعین حقوق بشر که از جبرو ظلم گروه تروریستی طالبان به کشور پاکستان آواره

و پناهده گردیده اند توسط سازمان ملل متحد و نهادهای حامی حقوق بشر میبا شیم.”

گفتنی است که جنبش زنان برای عدالت و آزادی و جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان فعالان حقوق زن، در گرامیداشت از هشت مارچ خواستار حقوق زنان در افغانستان شدند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *