Photo: Farkhundanews

طالبان این بار کار زنان در رسانه ها را هدف قرار داده است
گروه طالبان با وضع محدودیت های اخیر بر رسانه ی اجتماعی کار زنان را در رسانه ها هدف قرار داده و می خواهد که زنان را از رسانه ها حذف کنند.

فرخنده: امروز پنج شنبه (۲۴حوت ۱۴۰۲) گزارشگران بدون مرز طی یک اعلامیه‌ای، نگرانی اش را از وضعیت رسانه‌ها مخصوصا زنان خبرنگار ابراز کرده و گفته است که طالبان با وضع محدودیت های جدید بر خبرنگاران زن، دست رسی خبرنگاران زن به تماس های صوتی و تصویری و هم چنان تصویر برداری برای تلویزیون ها می خواهد زنان را از رسانه ها حذف کنند.
سازمان گزارشگران بدون مرز هم چنان می‌گوید سرکوب رسانه‌ها در افغانستان همچنان در حال تشدید است و به‌طور خاص دست‌رسی زنان به رسانه‌ها را چه به عنوان روزنامه‌نگار و چه به‌عنوان منبع، هدف قرار داده‌اند.

در این اعلامیه هم چنان امده است که ممنوعیت تماس زنان و دختران با رسانه‌های دیداری و شنیداری در ولایت خوست و ممنوعیت فیلم‌برداری و عکس‌برداری از مقامات طالبان در ولایت قندهار، همه نشانه‌های نگران کننده‌ای از سخت‌گیری ایدئولوژیک طالبان است که به ویژه زنان روزنامه‌نگار را هدف قرار داده است.

این سازمان هم چنان از ملا هبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان خواسته است که به اقدامات سخت گیرانه علیه رسانه ها و خبرنگاران زن پایان دهد و محدودیت های وضع شده بالای رسانه ها در ولایت های خوست و قندهار را برطرف نماید.

این اعلامیه از نحوه ی پوشش زنان نیز یاد کرده و گفته است که وزیر امربه معروف و نهی از منکر طالبان از زنان خبرنگاران خواسته است که صورت شان را با چادر سیاه بپوشانند و تنها چشم های شان معلوم شود در غیر آن صورت از وظیفه بر کنار خواهد شد.
زهرا صمیم(مستعار) یکی از خبرنگاران در رسانه های اجتماعی می گوید پس از تسلط دوباره ی طالبان در افغانستان وی کار اش را از دست داده و خانه نشین شده است
خانم صمیم به این باور است که با وضع محدودیت های جدید طالبان بر رسانه های دیداری و شنیداری به مرور زمان جایگاه این رسانه ها در بین مردم از بین خواهد رفت.
وی هم چنان می گوید دیگر جایی برای زنان در رسانه ها نیست خبرنگاران زن اجازه ی تماس با شنونده ها و مصاحبه کننده ها را ندارد.
در همین حال تعداد از کارمندان رسانه ی هم چنان می گوید طالبان پس از تسلط در افغانستان روز به روز کارهای رسانه ی را محدود کرده و می خواهد که زنان را از رسانه ها حذف کنند.

طاهره علی زاده (مستعار) یکی دیگر از کارمندان رسانه ی در ولایت بامیان است وی می گوید نشرات نصف از رادیوها و تلویزیون ها به دلیل محدودیت های طالبان متوقف شده است.

این واکنش‌ها درحالی مطرح می‌شود که چندی قبل فرماندهی امنیه‌ی طالبان در ولایت خوست، تماس تلفنی زنان و دختران با رسانه‌های شنیداری و دیداری را ممنوع اعلام کرد.

این در حالی است که چندی قبل،ملا شیرین، والی گروه طالبان در ولایت قندهار فیلم‌ برداری و عکس‌برداری از «موجودات زنده» در تمام مجالس دولتی (رسمی و غیررسمی) را ممنوع اعلام کرده بود.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *