بیشتر از دختران که مجبور به ازدواج اجباری می‌شود در نتیجه دست به خود کشی می زنند.

فرخنده: منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت روزانه حد اقل یک تا دو دختر که دست به خودکشی می زند به شفاخانه ی خصوصی می‌آورند، وی به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نام آن شفاخانه ذکر گردد.

وی همچنان افزود طالبان اجازه نمی‌دهد که گزارش این حوادث در رسانه ها نشر شود.

روز شنبه 12 حوت 1402 دختر 18 ساله‌ای در ناحیه پنجم شهر کابل به دلیل ازدواج اجباری خود کشی کرد، به گفته‌ای خانواده این دختر، وی صنف دهم مکتب بوده و بعد از بسته شدن مکاتب فامیل اش وی را به ازدواج مجبور کرده بودند.

اسمش لیلا” مستعار” می‌گویند، ابتدا خانواده‌ی لیلا حاضر نمی‌شدند که در این مورد صحبت کنند؛ اما بعدا دو عضو خانواده از طریق صحبت تلفنی به فرخنده نیوز تایید کردند که لیلا برای فرار از ازدواج دست به خودکشی زده است.

بر اساس گفته‌های یک عضو این خانواده، لیلا قبل از خودکشی تهدید کرده بود که اگر ازدواج‌اش سر بگیرد، خودکشی خواهد کرد: «دختر کلان خانه بود. پدرش می‌گفت: دختر کلان شده، خوب نیست خانه باشه. حالی چه دروغ بگویم، خودمم همی رقم فکر می‌کدم. دختر جوان باید شوهر کنه و بره پشت بختش. دختر دیگه بهانه‌‌ی درس خواندن هم نداشت، مکتبا باز نمیشه و شرایط هم هر روز بدتر شده میره.»

به گفته‌ی او، کسی تهدید لیلا را جدی نگرفت: «وقتی فامیل زیاد نصیحت کرد و کمی هم سرش قار شد. باز هم لیلا چیغ زده بیرون شد که نمی‌کنم شوهر، ایقه شلگی نکنید اگر نی خوده می‌کشم، پدرش از پشت‌اش صدا زد که دختر پدر نالت هر بدی که دلت میشه بکن.»

منبع با آه و درد گفت که لیلا خودش را حلق آویز کرد و تا آخرین لحظات کسی حرفش را قبول نداشت و باور نکرد.

این در حالی است که مقام‌های سازمان ملل متحد و فعالان حقوق بشر در بارۀ افزایش آمار خودکشی در بین زنان و دختران در افغانستان هشدار داده اند و این موضوع را به وضع محدودیت‌ها بر حضور زنان در فضای عمومی، سیاسی، کار، تحصیل، و دیگر محدودیت‌ها مرتبط دانسته اند.

در تازه‌ترین مورد و براساس گزارش دفتر بازرس ‌ایالات متحده‌ی امریکا برای بازسازی ‌افغانستان(سیگار)، آمده است با آنکه زمانی کوتاهی پس از روی‌کار آمدن طالبان می‌شود، ازدواج‌های ‌اجباری ‌و زیر سن‌ دختران در افغانستان در حاکمیت طالبان افزایش یافته است. آمار‌های این دفتر نشان می‌دهد که پس از سال ۲۰۲۱ میلادی، ۳۵ درصد دختران در افغانستان پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی و ۱۷ درصد پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی وادار به ازدواج شده‌اند.

سیگار همچنان تاکید کرده که ۵۷۸ مورد ازدواج اجباری بین دسامبر ۲۰۲۲ تا فبروری ۲۰۲۳ ثبت شده که این تعداد ۳۶۱ مورد مربوط به ازدواج در سنین پایین بوده است.

با این حال صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل نیز گزارش مشابهی را در سال گذشته نشر کرد. براساس این گزارش، ازدواج‌های اجباری در جنوب آسیا به‌شمول افغانستان، به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و ممنوعیت ‌آموزش افزایش ‌یافته ‌است.

هم‌چنان افزایش خودکشی دختران پس از به قدرت رسیدن طالبان نگرانی‌ها را بر انگیخته است.

گروه طالبان زندگی را روز به روز به کام دختران افغانستان تلخ تر می سازد. پس از آنکه طالبان در سال 2021 میلادی برای بار دوم تسلط کامل افغانستان را به دست گرفت، دروازه های مکاتب را بروی دختران بالاتر از صنف ششم بستند اما با گذشت کمتر از یک سال حکومت این گروه، دروازه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را نیز در کابل و ولایت‌ها به روی دختران بسته شد.

طالبان از زمان تسلط ده‌ها فرمان محدود کننده‌ای را به زندگی زنان و دختران افغانستان وضع کرده و آنان را از اجتماع دور کردند.

ازدواج های اجباری، مهاجرت، خودکشی از جمله مشکلات اساسی دختران پس از تسلط طالبان در افغانستان است.

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *