United Nation

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماموریت هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) برای یک سال دیگر تمدید کرد.
فرخنده: شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته قطع‌نامه تمدید ماموریت یوناما برای افغانستان را به تصویب رساند ودر قطع‌نامه ۲۷۲۷ (۲۰۲۴) شورای امنیت آمده که مأموریت یوناما در افغانستان تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۵ تمدید شده است.
در خبرنامه که از سوی این سازمان منتشر شد، آمده است که شورای امنیت بر اهمیت حضور یوناما در افغانستان تاکید کرده و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است تا هر سه ماه یک‌بار درباره اوضاع افغانستان و ماموریت یوناما گزارش دهد.
در این خبرنامه به نقل ازلیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا آمده است که تمدید ماموریت یوناما، سازمان ملل متحد را قادر می‌سازد تا به اولویت‌های جامعه بین المللی در افغانستان، ارتقای صلح و ثبات و تسهیل گفتگو میان همه بازیگران سیاسی ادامه دهد.
او بر لزوم پشتیبانی از تلاش‌ها برای حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغانان، به‌ویژه زنان و دختران، تاکید کرده است.
در ادامه این خبرنامه نماینده جمهوری کره جنوبی گفت که سال تحصیلی جدید به زودی در افغانستان اغاز می شود، اما 1.4 میلیون دختر از تحصیلات متوسطه محروم شده اند.
وی با ابراز حمایت از زنان و دختران افغانستان که همچنان سرکوب سیستماتیک را تحمل می کنند، گفت: «رنج ها هر روز افزایش می یابد و ما هرگز نباید به این عادت کنیم.»
در همین حال سازمان عفو بین‌الملل در صفحه ایکس خود از تمدید ماموریت یوناما در افغانستان استقبال نموده ، از روزا اوتنبایوا رییس این دفتر خواسته است که حقوق زنان و دختران افغان را در اولویت قرار دهد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *