زنان معترض

جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان و جنبش تحول تاریخ زنان، در یک برنامه اعتراضی، خواهان رفع محدودیت علیه زنان در افغانستان شدن.
آنها در این برنامه گفته است که بار دیگر، از ملت افغانستان، از مردمان آگاه جهان و از کشورهای حامی دموکراسی می‌خواهند که در کنار زنان افغانستان بایستند و برای اعتراض دسته جمعی علیه طالبان طوماری را راه اندازی کنند.
در بیانیه زنان معترض آمده است” در آستانه‌ی بهار طبیعت قرار داریم. با وجود اینکه میهن در زیر چکمه‌های دژخیمانِ سیه‌روی لگدمال شده و زمین و آسمان وطن را تیره و تار ساخته‌اند، اما زنان آگاه افغانستان هنوز بیدارند. زنان، با مشعل‌های آگاهی در دست برای چیره شدن بر تاریکی و ظلمت ایستاده‌اند.
در این روزها که طبیعت رستاخیز خود را جشن می‌گیرد، ما زنان مبارز افغانستان بار دیگر اعتراض خود را به روند جاری در افغانستان اعلام می‌کنیم. ما به آپارتاید جنسیتی، به محرومیت زنان و دختران از حقوق اساسی‌شان و به حضور یک گروه تروریستی بر مسند حکومت در افغانستان اعتراض داریم.”
از سوی هم سازمان عفو روز گذشته در صفحه ی ایکس خود، بهانه های طالبان برای باز گشایی مکاتب دخترانه را ‌واهی خوانده و از این گروه خواست که مکاتب و دانشگاه ها را به روی دختران فورل باز کنند.

این سازمان خطاب به طالبان گفت که دلایل این گروه برای ممنوعیت آموزش دختران، «بهانه‌های واهی برای اعمال تبعیض بیشتر در افغانستان است.»

طالبان از زمان برگشت به قدرت به بهانه های مختلف مراکز آموزشی را بروی دختران بستند و بار ها در پاسخ به سوالی که چرا دختران اجازه ی تحصیل ندارند گفته است که شرایط مورد نظر این گروه برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی تمام دختران مساعد نیست. مقام‌های طالبان نزدیک به سه سال از بازگشت به قدرت، درباره تاریخ بازگشایی مکاتب سکوت کرده یا سخنان مبهم گفته اند.

هم زمان با آغاز سال جدید تعلیمی ۱۴۰۳ دیروز چهار شنبه ۱ حمل، طالبان با نواختن زنگ مکتب سال جدید تعلیمی را آغاز و از خبرنگاران، استادان و کارمندان زن خواسته بودند که در این مراسم شرکت نکنند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *