همزمان با آغاز سال جدید تعلیمی، نهاد حقوق بشری موسوم به «فریدم نو» ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان را «شرم‌آور» خوانده است.

این نهاد حقوق بشری با نشر پیامی در صفحه ایکس گفته که دختران افغان هم چنان از تعلیمات متوسطه و بالاتر از آن محروم هستند.

به گفته این نهاد، طالبان باید این سیاست و همه احکام علیه زنان را برگردانند و اجازه دهند که زنان و دختران افغانستان نیز بتوانند تحصیل کنند.

پیش از این وزارت خارجه آلمان نیز خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده بود و سازمان ملل نیز بهانه های طالبان برای منع آموزش دختران را بیهوده گفته بود.

از سوی هم” جنبش زنان پنجره امید” به مناسبت فرا رسیدن سال تعلیمی 1403 طی صدور اعلامیه گفته است با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان،اما هنوز خبری از باز شدن مکاتب دوره متوسطه ولیسه نیست.

معترضان گفته، طالبان در دوره ابتداییه مضامین دینی را جایگزین مضامین ساینسی، اجتماعیات و ریاضیات نموده است.

دختران و زنان معترض در بیانیه شان گفته است” درعصر حاضر سواد شامل توانایی ها و مهارت های چون، سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه یی، سواد تربیتی، سواد سلامتی، سواد علمی، سواد تحلیلی، سواد انرژی و سواد محیط زیستی میشود که دختران بتواند با استفاده از آنها تغیر در زندگی خود ایجاد کند.”

معترضان گفته، در حال حاضر میلیونها دختر افغانستان بیشتر از 950 روز می‌شود که از آموزش محروم اند. که تنها امسال بیش از 330 هزار دختر از ادامه آموزش در دوره متوسطه محروم شدند.

معترضان ممنوعیت و محدودیت دختران از تعلیم و آموزش را آپارتايد جنسیتی دانسته گفته اند که چنین فشارها باعث خودکشی، ازدواج زیر سن، ازدواج اجباری، و باعث فشارهای روحی وروانی جبران ناپذیر برای دختران گردیده است.

معترضان خواهان آموزش دوره متوسطه و لیسه با معیار های بین المللی شده و گفته اند که هرچی زودتر محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان علیه زنان برطرف گردد.

این واکنش ها در حالی مطرح می شود که وزارت معارف طالبان روز چهار شنبه ۱ حمل ۱۴۰۳ برای سومین سال زنگ مکتب را بدون حضور دختران نواختند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *