صنعت قالین بافی در افغانستان

فرخنده: دختران دانش آموز که بعد از منتظر ماندن بیشتر از دو نیم سال برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه دیگر امیدش را از دست داده و از محبوریت روزگار و وضعیت بد اقتصادی به کارهای شاقه روی آوردند.

شماری از دختران دانش آموز در ولایت بغلان می گویند دیگر امید اش را برای باز گشایی مکاتب و دانشگاه از دست داده اند. این دانش آموزان و به تازگی به صنعت قالین بافی روی اورده می گویند، از سر ناچاری و مجبوری به قالین‌بافی رو آورده‌اند. به گفته‌ای این دانش آموزان شغل قالین‌بافی طاقت‌فرساست و توانایی این را ندارند تا همه روزه مصروف قالین‌بافی باشند.

به گفته این دختران، مسدود بودن دروازه‌ نهادهای آموزشی و تحصیلی و ضعف اقتصادی خانواده‌ها، آنان را وادار کرده تا چنین روزهای دشواری را تحمل کنند.

قالین بافی کار بسیار سختی است اما در مقابل این سختی عواید مناسب ندارد آنان هم چنان می گوید محصولات شان شان به قیمت ناچیز از سوی شرکت قرار دادی به قیمت ناچیز خریداری می شود.

به گفته ی این دانش آموزان؛ آن ها با یک سرنوشت نامعلوم زندگی می کند.

این در حالی است که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، این گروه دروازه های مکاتب و دانشگاه ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و با وضع ده ها موارد محدود کننده علیه این قشر جامعه، انان را از اجتماع نیز حذف کردند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *