ساختمان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا

فرخنده: وزارت خارجه ی آمریکا روزگذشته، گزارش سالانه ی خود را منتشر کرده که در آمده است، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

این کشور در گزارش سالانه ی خود بار دیگر تآکید کرده است که طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.

در این گزارش در رابطه وضعیت حقوق بشری در افغانستان آمده است که زنان افغانستان در سال ۲۰۲۳ در وضعیت بد بشری قرار داشت، طالبان با وضع ده ها موارد محدود کننده علیه زنان آن ها را از دانشگاه، مکاتب و کار منع کردند.

کشتار، آزار جسمی شدید، شرایط سخت و تهدیدکننده‌ زنده‌گی زنان، بازداشت‌های ناعادلانه و آدم‌ربایی، ناپدیدشدن، دخالت خودسرانه یا غیرقانونی در حریم خصوصی و مجازات اعضای خانواده برای تخلفات احتمالی یکی از بسته‌گان از موارد نقض حقوق بشر گفته شده است.

در گزارش سالانه ی آمریکا هم چنان امده است که خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله هزاره‌ها، سیک‌ها، هندوها،‌ شیعه‌ها، سلفی‌ها، احمدی‌ها و همجنس‌گراها نیز در افغانستان تحت سلطه طالبان وجود دارد.

در این گزارش آمریکا در اشاره به فساد اداری، وضع محدودیت شدید بر کار سازمان ها و نهاد های حقوق بشری، خشونت های خانوادگی، ازدواج های اجباری و زیر سن دختران در کشور، گفته است که طالبان متهم به نقض حقوق بشر در افغانستان است.

در گزارش هم چنان آمده است که طالبان و گروه داعش در افغانستان در طی دو سال گذاشته کودکان زیر سن را به سرباز گیری استخدام کردند.

با انکه طالبان تا اکنون در مورد این گزارش وزارت خارجه آمریکا ابراز نظر نکرده است اما این گروه بارها نقض حقوق بشر در کشور را تکذیب خوانده و گفته است که مردم افغانستان بیشتر از هرزمان دیگر در امنیت، مصؤنیت و عفت زندگی می کنند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *