📸 social media

فرخنده: در ادامه تغییر مکاتب دخترانه به مدارس دینی، این گروه اعلام کردند که ۲۵ مکتب دیگر را نیز در ولایت های تخار و بدخشان به مدرسه تبدیل کردند.

منابع محلی از ولایت بدخشان می گوید که طالبان مکاتب دخترانه را در «لیسه نسوان اشکاشم، لیسه نسوان اسکان در جرم، لیسه نسوان مرکزی خاش، لیسه نسوان مرکزی خواهان، لیسه نسوان مرکزی زیباک، نسوان پستو شغنان، لیسه نسوان شاه‌پری کران و منجان، لیسه نسوان جرشاه بابای کشم، لیسه نسوان پگیش واخان، لیسه نسوان خاش خانقا در ولسوالی یمگان و همچنان نسوان مخفی، مکتب نسوان ده کلان، لیسه نسوان سواد حیاتی، لیسه نسوان سیاف شهید و لیسه نسوان چته در شهر فیض‌آباد» از جمله مکاتبی هستند که نصاب آموزشی آن‌ها تغییر کرده است.

با این حال در ولایت غزنی نیز مسؤلان بعضی مکاتب دخترانه با گرفتن جواز مدارس، فعالیت شان را در بخش علوم دینی آغاز کردند.

دختران بازمانده از تحصیل نیز گروه گروه به مدارس ثبت می کنند.

بخشی از این رویداد به افزایش مدرسه‌ها و دارالعلوم و توجه ویژه طالبان به این نهادها بر‌می‌گردد که مدارس و دارالعلوم‌های مذهبی را جای‌گزین مکتب در نظر گرفته‌اند و بخش دیگر آن به عواملی بر‌می‌گردد که از بسته شدن دروازه مکتب و دانشگاه و دیگر مراکز آموزشی به روی دختران نشات گرفته است.

دست‌کم در ولایت بغلان، یکی از این دارالعلوم‌ها که تا سال گذشته بسیار‌ی‌ حتا نام و راهش را بلد نبودند و معلمان و بیش‌تر شاگردان آن را مردان شکل می‌دادند، امروز شاخه‌ای جداگانه‌ برای دختران ایجاد کرده، معلمان زن جذب نموده و همه‌روزه دختران از مکتب بازمانده زیادی را جلب‌و‌جذب می‌کند.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره در کشور دروازه های مکاتب و دانشگاه ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و در این اواخر مکاتب دخترانه را به مدارس دینی تبدیل و دختران را جذب می کنند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *